Arbeidsjern på rekke og rad

10 nye komplette Volvo-sett levert i Drammen

En uvanlig leveranse ble gjort da ti splitter nye Volvo FH 540 tippbiler med kjerrer ble levert fra Volvo Truck Center Drammen til firmaet Kaare Mortensen Oslo/Akershus AS.

Fra overleveringen av de nye Volvo lastebilene, fra venstre: Øyvind Nicolaysen, salgsansvarlig Volvo Truck Center Drammen,  Roger Thorvaldsen fra Maur Bilpåbygg AS, Stein Inge Eriksen, daglig leder i Kaare Mortensen Oslo/Akershus AS og Christian Riise fra Maur Bilpåbygg AS.

Fra overleveringen av de nye Volvo lastebilene, fra venstre: Øyvind Nicolaysen, salgsansvarlig Volvo Truck Center Drammen, Roger Thorvaldsen fra Maur Bilpåbygg AS, Stein Inge Eriksen, daglig leder i Kaare Mortensen Oslo/Akershus AS og Christian Riise fra Maur Bilpåbygg AS. Foto: Braata, Espen

Publisert Oppdatert

Bilene er bygd opp etter skreddersøm fra Volvo Truck Center i Drammen i samarbeid med kunde Stein Inge Eriksen som er daglig leder i Kaare Mortensen Oslo/Akershus AS.

Bilene er spekket med det nyeste og beste innen teknikk, sikkerhet og komfort. Påbygget på bilene, og trippelkjerrene, er levert av Maur Bilpåbygg AS i Svelvik.

-Det hører med til sjeldenhetene at vi leverer ti biler på en gang, og i hvert fall ti biler og hengere som i dette tilfelle, sier salgsansvarlig Øyvind Nicolaysen på Volvo Truck Center Drammen. Det var et ganske spektakulært syn å se de ti bilene stå foran Volvo Truck Center ved overleveringen.

At bilene ble akkurat slik de fremstår i dag kom etter en lang og god prosess med kunde Stein Inge Eriksen hos Kaare Mortensen Oslo/Akershus AS. Vi satte oss ned og så på transportbehovet deres, og hvilke tjenester og kompetanse vi kunne tilby til opplæring og drift, i tillegg til de beste bilene, sier selger Øyvind Nicolaysen ved Volvo Truck Center.

-På overleveringsdagen samlet vi sjåførene og gikk gjennom alle detaljer ved bilene. Sjåførene er veldig erfarne så det gikk fint. I tillegg er det viktig for oss at de er her på anlegget og knytter kontakt slik at de har et sted de kan kontakte til enhver tid - enten det gjelder små eller større utfordringer med bil eller drift, avslutter Nicolaysen.

Langt førerhus med Artic-pakke

Bilene som ble levert er Volvo FH 540 6x4 med 26 tonns luft tandem. Bilene har selvfølgelig Volvo Engine Brake (VEB+), retarder og navreduksjon. Bilene har 540 hk Euro 6-motorer med partikkelfilter, og I-Shift 12-trinns automatisert girkasse.

Førerhuset står ikke tilbake for den komforten langtransportbilene har. Kunden valgte langt førerhus med førerhuspakke Artic med 1 køye. Disse FH'ene kommer med radio med RDS Bluetooth med USB og betjening via knapper på rattet. Bilene har også Xenon hovedlykter.

Påbygget er Maur G07 Goldstar med 11 m3 dumperkasse med eksosoppvarmet bunn og luftstyrt VBG 795 hengerfeste. Hengerne er en 3-akslede Maur trippelkjerrer med samme dumperkasse som på bilen.

Ville bygge opp egen flåte

Kaare Mortensen Oslo/Akershus AS ble startet i 2007, og har til nå leid inn all transport fra BAT for oppdragene sine.

- Vi er veldig fornøyd med Kai Roger Larsen og Torfinn Brenna hos BAT, men ønsket nå å bygge opp vår egen flåte med biler for bl.a. å være mer synlige i markedet og på byggeplassene, og det gjør vi absolutt med de ti nye Volvo bilene, sier daglig leder i Kaare Mortensen Oslo/Akershus AS, Stein Inge Eriksen.

-Den viktigste grunnen er dog at vi ønsker å sitte igjen med bedre fortjeneste på oppdragene og dermed kunne være mer konkurransedyktig. Transport står for cirka en tredjedel av omsetningen vår, så det sier seg selv at det er en betydelig strategisk investering for oss.

Vi kan jo i utgangspunktet ikke så mye om lastebiler i seg selv, men gjennom samarbeid med Øyvind Nicolaysen på Volvo Truck Center Drammen fikk vi god innføring i kvalitet, sikkerhet, økonomi og drift av bilene som gjorde at valget falt på Volvo.

Foto: Pal Stenberg