1000 milliarder kroner

Det er beløpet som skal brukes på samferdsel i løpet av neste Nasjonal Transportplan

Ser ut til at man kan trenge en del jernbaneutstyr fremover, og det meste annet av anleggsutstyr dersom neste NTP blir som de borgerlige partiene nå skisserer.

Ser ut til at man kan trenge en del jernbaneutstyr fremover, og det meste annet av anleggsutstyr dersom neste NTP blir som de borgerlige partiene nå skisserer. Foto: Fredrik Saugstad

Publisert Oppdatert

Under en pressekonferanse på Oslo S kunne statsminister Erna Solberg (H) presentere deres plan for neste NTP på vegne av de borgerlige partiene. Av de 1000 milliardene skal en stor del gå til tog-satsing.

Etter en del dragkamper er rammene for neste NTP klare, hele planen blir lagt frem før påske.

De er ikke enige om alle detaljene enda, men jernbanesatsingen er det tydeligvis stor enighet om.

52 milliarder til tog

Det skal bli dobbeltspor til Skien, Halden og Lillehammer.

Men det er ny Oslo-tunnel som skal prioriteres og skal stå ferdig i 2032.

Det vil gjøre at utbyggingene lengst øst mot Halden og lengst nord mot Lillehammer kan ta noe lenger tid.

Togsatsingen utgjør 52 milliarder kroner

I Hordaland

I ny NTP ligger det også mye godt nytt for Hordaland, blant annet ny E16 mellom Arna og Stanghelle, dobbeltspor på Bergensbanen mellom Arna og Stanghelle og ikke minst firefelts motorvei mellom Arna og Vågsbotn til 4,5 milliarder.

 

Østfoldbanen, Vestfoldbanen og Dovrebanen skal få betyelige summer. I tillegg skal bygginga av Ringeriksbanen starte om få år.

Østfoldbanen, Vestfoldbanen og Dovrebanen skal få betyelige summer. I tillegg skal bygginga av Ringeriksbanen starte om få år. Foto: Fredrik Saugstad