220 tonns helgeløft

Rett før midnatt fredag 26.august starter en omfattende operasjon for å skifte ut stålbrua Launes 1 ved Egersund

Det er tre jernbanebruer som ligger etter hverandre over Launes-sundet. De arbeidene som gjøres nå gjelder altså kun brua Launes 1. Jernbaneverket planlegger også ytterligere tiltak i sundet knyttet til brua Launes 3.

Det er tre jernbanebruer som ligger etter hverandre over Launes-sundet. De arbeidene som gjøres nå gjelder altså kun brua Launes 1. Jernbaneverket planlegger også ytterligere tiltak i sundet knyttet til brua Launes 3. Foto: Njål Sveingheim, Jernbaneverket

Publisert Oppdatert

Det er en nøye planlagt operasjon som skal gjennomføres i Launes-sundet fra sent fredag kveld. Etter at siste tog har passert over Launes-sundet skal den gamle fagverksbrua Launes 1 heises ut.

Men først må kontaktledning, signalanlegg og andre installasjoner fjernes. For å gjennomføre operasjonen er det laget en detaljert plan der hver arbeidsoperasjon har sin plass og sitt tidspunkt, heter det i en pressemelding fra Jernbaneverket.

Jernbaneverket er klar for utskiftning av 220 tonns stålbru ved Egersund.

Jernbaneverket er klar for utskiftning av 220 tonns stålbru ved Egersund. Foto: Njål Svingheim, Jernbaneverket.

- Alt skal nå være klart, det eneste vi ikke rår over er været, smiler byggeleder Ulv-Erik Nordby og prosjektleder Karl-Ivar Urdal.

Første gang for Aker Solutions

Det er Aker Solutions som har kontrakten på både byggingen av den nye brua og gjennomføringen av selve operasjonen.

Den nye stålbrua er produsert ferdig på Aker Solutions’ verft i Egersund, og blir fraktet på lekter ut til Launes. Den nye brua har samme lengde som den gamle, 34, 5 meter.

Byggeleder Ulv-Erik Nordby (t.v) og prosjektleder Karl Ivar Urdal.

Byggeleder Ulv-Erik Nordby (t.v) og prosjektleder Karl Ivar Urdal. Foto: Jernbaneverket

Løfteoperasjonene skal utføres med et stort sjøgående kranfartøy.

Aker Solutions er en bedrift som har sin hovedvirksomhet rettet mot oljeindustrien og dette er første gang de har kontrakt på jernbanearbeid. Kontraktssummen er på vel 35 millioner kroner.

I løpet av den 77-timers togfrie perioden skal brua skiftes ut og alle tilhørende arbeider være utført slik at togtrafikken kan komme i gang igjen fra tirsdag morgen klokken 04.

I løpet av sommeren er det også utført forberedende arbeider på Launes. Begge landkarene er forsterket med stålkjernepeler som er boret ned i fjell. I tillegg er det utført en rekke andre forberedelser slik at bru-utskiftingen skal kunne gjennomføres i løpet av 77 timer.

Påminnelse fra Synne

Det er tre jernbanebruer som ligger etter hverandre over Launes-sundet. De arbeidene som gjøres nå gjelder altså kun brua Launes 1. Jernbaneverket planlegger også ytterligere tiltak i sundet knyttet til brua Launes 3. Disse tiltakene ble aktualisert etter storflommen og uværet «Synne» i desember i fjor