2,5 prosent økning i tunnelproduksjon

Vi produserte 7,27 millioner kubikkmeter tunnel og annet under bakken, men utlendingene kommer

Joda, Norge er en supermakt i tunnelbygging, men kommer flere utenlandske aktører til å gjøre marginene enda mindre advarer Frode Nilsen.
Joda, Norge er en supermakt i tunnelbygging, men kommer flere utenlandske aktører til å gjøre marginene enda mindre advarer Frode Nilsen. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Det er nok siste gang norske selskap troner på toppen av tunneldriving, nå kommer utlendingene til å lede i flere år fremover.

Det er hva Frode Nilsen, LNS, styreleder i Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk NFF, innledet den 54. fjellsprengingskonferansen med.

7,27 millioner kubikkmeter fast fjell

Tunnelentreprenørene har til sammen tatt ut 7,27 millioner kubikkmeter faste fjellmasser fra norske tunnel- og bergromsprosjekter.

Det er syvende året på rad det settes ny rekord og hver nordmann har vi nå 1,3 meter tunnel å boltre oss på.

 

Veidekke på topp

Veidekke har passert Skanska på toppen, Implenia på andreplass og Skanska, AF-Gruppen og NCC like etter.

18 prosent av tunnelmassene er drevet av utenlandske entreprenører.

Må så store prosjekter, som blant annet AGJV driver med på Follobanen, og tilstrømmende utenlandske aktører på flere av de kommende største veiprosjektene, tror Nilsen at norske entreprenører må sette alle kluter til for å kjempe om toppplaseringene.

Grafikken til NFF vekker interesse: Tunnelstatistikk 2016, fordeling entreprenører.
Grafikken til NFF vekker interesse: Tunnelstatistikk 2016, fordeling entreprenører. Foto: Fredrik Saugstad

Marginene blir små

Han minner om at Norge er en supermakt i tunnelbygging, men at vi over tid har bygget opp kapasiteten.

Årets Gullfeisel gikk til Eystein Grimstad som har lang fartstid som geolog i veidirektoratet og NGI i tillegg til å være selvstendig konsulent. Han har jobbet i over 16 land og har et internasjonalt navn og rykte.
Årets Gullfeisel gikk til Eystein Grimstad som har lang fartstid som geolog i veidirektoratet og NGI i tillegg til å være selvstendig konsulent. Han har jobbet i over 16 land og har et internasjonalt navn og rykte. Foto: Fredrik Saugstad
Sjefforsker/professor II ved Sintef/NTNU, Eivind Grøv, holdt innlegg om norsk tunnelløsninger tilpasset lokal geologi på Færeøyene. Få minutter tidligere ble han utnevnt som nytt æredsmedlem av NFF.
Sjefforsker/professor II ved Sintef/NTNU, Eivind Grøv, holdt innlegg om norsk tunnelløsninger tilpasset lokal geologi på Færeøyene. Få minutter tidligere ble han utnevnt som nytt æredsmedlem av NFF. Foto: Fredrik Saugstad

Kombiner dette mange nye utenlandske tilbydere på jobbene, så vil vi se enda mer pressede marginer fremover (marginene ansees allerede å være meget pressede).

Det er ofte 10 til 12 tilbydere på vanlige tunnelkontrakter.

- Om det er tilfelle at utenlandske aktører kjøper seg inn i markedet, er det ikke en bærekraftig utvikling, advarer Nilsen.

 

For stor fokus på lavest pris

Han bedyrer viktigheten om at laveste pris ikke må være det eneste kriteriet for tildeling av prosjektene.

Statens vegvesen fikk samtidig ros for å avvise det laveste tilbudet på Tjernfjelltunnelen (rv.77 i Nordland).

NFFs styreleder mener det må benyttes mer pre-kvalifiseringer hvor de 4 til 6 beste velges ut.

Han er også positiv til mer bruk av konkurransepreget dialog, to-konvolutt konkuirranser og liknende.

 

821 deltagere på den 54. fjellsprengerkonferansen. Rekordmange utstillere og sponsorer i følge NFF.
821 deltagere på den 54. fjellsprengerkonferansen. Rekordmange utstillere og sponsorer i følge NFF. Foto: Fredrik Saugstad