Brunnholen bru:

6000 tonn skyves på plass

Bjelland AS og SV Betong med spesiell jobb for vegvesenet

Foto: statens vegvesen
Publisert Oppdatert

Tirsdag 11. desember ble de siste seksjonene på firefeltsbrua skjøvet over til landkaret ved Godsterminalen. Dette er andre gang i Norge med så store dimensjoner.

- Dette er en stor merkedag, smiler prosjektleder Anne Margrethe Skretting i Statens vegvesen.

Brunnholen er navnet på brua over Godsterminalen på Ganddal i Sandnes.

Brua er hovedelement i prosjektet fylkesveg 505 Skjæveland–Foss Eikeland, og 25,2 meter bred og 248 meter lang. Det mest spesielle er byggemetoden.

Brua blir støpt i seksjoner inne på det ene landkaret og skyvd med jekker med millimeterpresisjon.

Arbeidsfellesskapet Bjelland/SV Betong er entreprenører.

Brua er spesiell, blant annet pga krummingen.
Brua er spesiell, blant annet pga krummingen. Foto: Vegvesenet

Incremental Launching Method

- At vi bruker en spennende byggemetode er både interessant og lærerikt. Incremental Launching Method (ILM) er brukt i Norge tidligere, blant annet på Gulli bru. Brunnholen bru er en firefeltsbru, der to brukasser blir skyvd parallelt, og koplet sammen etter skyvingen, forklarer Skretting.

I europeisk målestokk er det ikke bygd en bru med tilsvarende krumming.

- Jeg er stolt og syns brua og arbeidet er veldig imponerende, innrømmer hun.

Byggeleder på broa, Kjell Gimmestad i arbeidsfellesskapet er enig. Han er ikke så rent lite stolt han heller. Også for arbeidsfellesskapet er dette en spesiell jobb.

SV Betong i aksjon påden 248 meter lange brua.
SV Betong i aksjon påden 248 meter lange brua. Foto: Vegvesenet

Guts og drive

- For ett år siden stod jeg her og følte meg som en amatør. Jeg så på pælingen for fundamenteringen og tenkte på den store jobben som lå foran meg. Alt dette har vi fått til sammen fordi vi har flinke folk med mye «guts og drive», forteller han stolt.

Metoden, dimensjonene – det er mye som imponerer med Brunnholen bru:•

46 stålrør er boret ned i grunnen. Fundamentering med pæler er gjort for å stabilisere grunnen.

Flere av pælene går 70 meter ned i bakken.

Fagmiljøet kjenner ikke til at det er boret så dypt før med et rør med diameter på 90 centimeter. Iallfall ikke i Europa.

• Brua er 248 meter lang og 25,2 meter bred.

• Hver seksjon som blir støpt i betongfabrikken på Foss Eikeland-siden er 26-27 meter lang.

I tillegg til brua blir det mellom annet bygd ni kulverter, 2,2 kilometer veg og tre rundkjøringer. Totalt er det mellom 80 og 100 ansatte på prosjektet.

Dette er første etappe av Tverrforbindelsen mellom riksveg 44 på Skjæveland og E39 på Bråstein. Tverrforbindelsen er en del av Bymiljøpakken. Målet er å få til en bedre tilknytning mellom bo- og næringsområder, og veien blir en del av den fremtidige ringvegen rundt Sandnes.