Hæhre har fremskyndet

Før fellesferien blir det satt trafikk på ytterligere 6,5 kilometer.

Før sommeren åpnes 6,5 kilometer ny europaveg nord og sør for Krokstrand. Her ser du dagens Krokstrand bru, og den nye brua, som ferdigstilles i høst.
Før sommeren åpnes 6,5 kilometer ny europaveg nord og sør for Krokstrand. Her ser du dagens Krokstrand bru, og den nye brua, som ferdigstilles i høst. Foto: Marius Skjerve Staulen
Publisert Oppdatert

Prosjektet E6 Helgeland nord nærmer seg ferdigstillelse.

Gjennom de siste årene fra byggestarten i 2015 er over 4,5 mil ny europaveg overlatt til trafikantene.

Før fellesferien blir det satt trafikk på ytterligere 6,5 kilometer.

Totalentreprise

E6 Helgeland nord ble den 3. juni 2014 vedtatt i Stortinget, og arbeidet startet 3. september 2015. Hovedentreprenør er BetonmastHæhre.
Kontraktssummen er 1,9 milliarder kr.
Veiprosjektets lengde er 61,9 kilometer
Utbyggingen skjer gjennom en såkalt vegutviklingskontrakt.
Den gir entreprenøren ansvar både for prosjektering og byggingen av vegen, samt drift etter ferdigstillelse.
Kontrakten har en varighet på 15 år, inklusive byggetiden på 4-6 år.

–Det er snakk om fire kilometer fra Krokstrand og nordover, i tillegg til ca. 2,5 kilometer i parsellen Raufjellforsen–Krokstrand, forteller delprosjektleder Trond Maas Pedersen i Statens vegvesen.

Deler av nye E6 fra Krokstrand og opp på Saltfjellet blir åpnet før fellesferien.
Deler av nye E6 fra Krokstrand og opp på Saltfjellet blir åpnet før fellesferien. Foto: Marius Skjerve Staulen

Forbi Krokstrand går E6 i en ny linje bak Krokstrand Kafé.

Rasteplass senere i år

Her bygger entreprenør Hæhre også en rasteplass med parkering. Rasteplassen og den nye brua blir åpnet senere i år.

62 kilometer ny veg

E6 Helgeland nord er ett av tre delprosjekter i utbyggingspakken E6 Helgeland. Det første spadetaket ble tatt i september 2015 og i løpet av senhøsten skal alle parseller, totalt 62 kilometer ny veg, være åpnet for trafikantene.

E6 Helgeland nord er den første av i alt tre delprosjekter i utbyggingspakken E6 Helgeland. Prosjektet strekker seg over en vegstrekning på 125 kilometer, fra Korgen til Bolna.
E6 Helgeland nord er den første av i alt tre delprosjekter i utbyggingspakken E6 Helgeland. Prosjektet strekker seg over en vegstrekning på 125 kilometer, fra Korgen til Bolna. Foto: Statens vegvesen

Det vil gjenstå en del etterarbeid, som oppmerking og revegetering av sideterreng. Oppmerking på strekningen Strandjord-Raufjellforsen blir gjort i august.

I tillegg skal deler av gamle E6 fjernes, blant annet gamle Messingslett bru over Ranaelva. Den blir revet våren 2020.