700 kubikk betong gikk med til Dorobrua

Nesten et døgn tok det å støpe dekket på Dorobrua. Brua bygges som en del av ny E39 Harangen-Høgkjølen.

Oversiktsbilde av støpingen av brudekket på Dorobrua på E39.

Oversiktsbilde av støpingen av brudekket på Dorobrua på E39.

Opprettet
Her støper de brudekket på Dorobrua på E39 i Orkdal kommune. Den er en del av vegprosjektet E39 Harangen-Høgkjølen. Det tok nesten et døgn å støpe brudekket på 700 kubikk betong

Her støper de brudekket på Dorobrua på E39 i Orkdal kommune. Den er en del av vegprosjektet E39 Harangen-Høgkjølen. Det tok nesten et døgn å støpe brudekket på 700 kubikk betong

Mannskapet til underentreprenøren Søbstad startet å støpe kl. 6 tirsdag morgen og ble ferdig i løpet av natt til i dag, onsdag. Det tok nesten et døgn å støpe brudekket.

- 700 kubikk med betong gikk med. 20 mann var med på jobben som var delt i to skift, sier byggeleder Jens Øystein Gjersvold i Statens vegvesen.

Brua er en spennarmet platebru som krysser elva Doroa i Orkdal kommune. Brua blir 93 meter lang med to kjørefelt.

Nå er brudekket ferdigstøpt og skal stå og herde i en måned, før anleggsbilene kan kjøre på brua. Nå gjenstår oppspenning, bygging av kantdrager, tilfylling på sidene, montering av rekkverk, legging av membran og asfalt, før brua er ferdig.

Brua blir åpnet for trafikk når resten av vegprosjektet E39 Harangen-Høgkjølen står ferdig høsten 2015. Fram til da vil den bli brukt av anleggsbilene som en viktig adkomst til anleggsområdene.

Her ser vi reisen under forskalingen på Dorobrua. Når betongen har herdet ferdig, fjernes forskalingen og reisen

Her ser vi reisen under forskalingen på Dorobrua. Når betongen har herdet ferdig, fjernes forskalingen og reisen