Vegvesenet skryter av E6-entreprenør:

AF har gitt én million arbeidstimer uten alvorlig skade

AF bygger den 18 kilometer lange E6-strekningen mellom Frya og Vinstra, og har dermed den ene av de to store hovedentreprisene på utbygginga mellom Frya og Sjoa.

4,3 kilometer tunnel, 20 betongkonstruksjoner, 18 kilometer motorvei og 10 kilometer lokalvei. E6 Frya-Vinstra er Norges største enkeltstående veiprosjekt. Foto: Prosjektkamera fra delprosjektet "E6 Frya - Sjoa".
4,3 kilometer tunnel, 20 betongkonstruksjoner, 18 kilometer motorvei og 10 kilometer lokalvei. E6 Frya-Vinstra er Norges største enkeltstående veiprosjekt. Foto: Prosjektkamera fra delprosjektet "E6 Frya - Sjoa".
Publisert Oppdatert

AFs sikkerhetskultur har gitt én million arbeidstimer uten alvorlig skade

- Det jobbes godt med HMS på hele Frya-Sjoa-anlegget, men i dag vil jeg gi ekstra honnør til AF Gruppen AS som nå har passert én million arbeidstimer uten en eneste alvorlig skade på sin store kontrakt, sa prosjektleder i Statens vegvesen, Øyvind Moshagen i går.

 

Han påpekte at dette er et meget godt resultat da AF sin konsernledelse og styre var innom byggherreriggen til E6 Frya-Sjoa på Ringebu på mandag.

AF bygger den 18 kilometer lange E6-strekningen mellom Frya og Vinstra, og har dermed den ene av de to store hovedentreprisene på utbygginga mellom Frya og Sjoa. Implenia Aurstad ANS har den andre.

Øyvind Moshagen, prosjektleder E6 Biri-Otta (t.v.) og Pål Egil Rønn, konserndirektør i AF-Gruppen, markerte sammen med resten av konsernledelsen og styret i AF-gruppen én million arbeidstimer uten alvorlige skader på E6 Frya-Vinstra 15. juni 2015. Foto: Statens vegvesen
Øyvind Moshagen, prosjektleder E6 Biri-Otta (t.v.) og Pål Egil Rønn, konserndirektør i AF-Gruppen, markerte sammen med resten av konsernledelsen og styret i AF-gruppen én million arbeidstimer uten alvorlige skader på E6 Frya-Vinstra 15. juni 2015. Foto: Statens vegvesen

Bank i bordet

Øyvind Moshagen, prosjektleder, Statens vegvesen.
Øyvind Moshagen, prosjektleder, Statens vegvesen.
Med én million arbeidstimer skulle det statistisk vært én større alvorlig skade på prosjektet.
Øyvind Moshagen, Statens vegvesen.

Etter at 24 av 41 måneder med anleggsvirksomhet er gjennomført, og mellom 350 og 450 arbeidere har lagt ned én million arbeidstimer, kunne AF i mai rapportere 0 skader med fravær, 7 skader uten fravær og 0 sykedager grunnet fraværsskade.

Gjennomsyret

- Vi har sett nærmere på årsakene til at AF har dette gode resultatet, og kort oppsummert kan vi vel si at sikkerhetskulturen gjennomsyrer hele AF-organisasjonen på denne kontrakten, sa Øyvind Moshagen.

Med ukentlige sikkerhetskurs for alle nye som skal inn på prosjektet, tett oppfølging av prosedyrer, revidering av sikkerhetsprosedyrer, morgenmøter ute på linja, gode SJA-rutiner og HMS-fokus helt ut i ytterste ledd i organisasjonen. Det viser det store antallet rapporteringer av uønskede hendelser (RUH) – 1 400 så langt i prosjektet.

Han poengterte også at AF reagerer raskt på henvendelser fra byggherre på sikkerhetsbrudd eller avvik som oppdages ute i linja. I kontrakten står det at AF skal ha vernerunder hver 14. dag, men dette blir gjennomført ukentlig. I tillegg blir underentreprenører behandlet som egne ansatte i forhold til krav og oppfølging av HMS.

Skryter tilbake

Konsernsjef Pål Egil Rønn i AF syntes det var hyggelig at Statens vegvesen markerte AFs gode HMS-arbeid under konsernledelsens og styrets besøk i Ringebu. Han understreket samtidig at det ikke er AF alene som har kommet fram til de gode resultatene.

Konsernsjef i AF, Pål Egil Rønn, mener Statens vegvesen har løftet seg betraktelig på HMS de siste årene. Foto: AF Gruppen
Konsernsjef i AF, Pål Egil Rønn, mener Statens vegvesen har løftet seg betraktelig på HMS de siste årene. Foto: AF Gruppen
Statens vegvesen løftet seg veldig og hatt en stor utvikling på sikkerhetskultur de siste 4-5 årene. Jeg mener at det Vegvesenet gjør av HMS-tiltak og bidrar med mellom partene på dette prosjektet, er på offshore-nivå.
Pål Egil Rønn, Konsernsjef AF.

 

- Samarbeidet mellom AF og Statens vegvesen er  en viktig faktor som gjør at vi er der vi er i dag når det gjelder HMS på E6-utbygginga, sa han. – Generelt har Statens vegvesen løftet seg veldig og hatt en stor utvikling på sikkerhetskultur de siste 4-5 årene. Jeg mener at det Vegvesenet gjør av HMS-tiltak og bidrar med mellom partene på dette prosjektet, er på offshore-nivå, sa Rønn.