Enhver skredfare fjernet

Ailegastunnelen og resten av parsellen E6 Storsandnes–Langnesbukt er åpnet for trafikk. Den 3,4 kilometer lange tunnelen skal skjerme trafikantene fra all skredfare.

Ailegastunnelen er 3,4 kilometer lang, og det viktigste elementet i E6 Alta vest–prosjektet. Her er portalen i vest.
Ailegastunnelen er 3,4 kilometer lang, og det viktigste elementet i E6 Alta vest–prosjektet. Her er portalen i vest. Foto: Statens vegvesen/Marius Skjerve Staulen
Publisert

Strekningen er en del av prosjektet E6 Alta vest, hvor det viktigste elementet er den 3,4 kilometer lange Ailegastunnelen. Den tar trafikantene bort fra skredutsatte områder, og korter ned E6 med 4,5 kilometer.

Særdeles viktig

– For trafikantenes sikkerhet er Ailegastunnelen et særdeles viktig tiltak. Prosjektet sikrer også bedre framkommelighet og styrket regularitet, fordi den gamle vegen ofte måtte stenges på grunn av skred eller skredfare, sier prosjektleder Ivar Kaino.

I tillegg til tunnelen er det på delstrekningen bygget 1,2 kilometer veg i dagen. Leonhard Nilsen & Sønner AS har vært hovedentreprenør, mens LOS Elektro AS har stått for elektroarbeidet.

Mye kortere

Til sammen har prosjektet E6 Alta vest kortet ned europavegen med hele 13,5 kilometer. Legger man til tunnelene gjennom Sørkjosfjellet og Nordnesfjellet i Nord-Troms, som åpnet henholdsvis 2. februar og 10. november i år, er E6 mellom Alta og Skibotn nå 2,3 mil kortere enn den var for få år siden.

– De tre prosjektene er et betydelig løft for framkommeligheten og trafikksikkerheten for E6-trafikantene i nord, og knytter Troms og Finnmark tettere sammen, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Om Alta vest

Prosjektet E6 Alta vest strekker seg over nærmere fem mil, og består av seks delstrekninger. Byggingen startet allerede i 2006 i parsellen Langnesbukt–Jansnes, som sto ferdig i 2008. Prosjektet fikk full finansiering i 2010, og siden 2011 har det vært kontinuerlig byggeaktivitet fram til i dag. Delstrekningene har blitt åpnet fortløpende.

Til sammen er det bygget 37 kilometer ny europaveg på strekningen Storsandnes–Alta, gjennom sju tunneler og over åtte bruer, hvorav den lengste er Kåfjordbrua.

Totalkostnaden for prosjektet er tre milliarder kroner.