Arocs-oppdatering

Flere sikkerhetssystemer, effekttrinn og kombinasjoner er tilgjengelige

TRC-systemet lar deg stå å finjustere ved bare å bruke gasspedal med en fullastet Arocs 8x4, det er relativt imponerende. Foto: Fredrik Saugstad
TRC-systemet lar deg stå å finjustere ved bare å bruke gasspedal med en fullastet Arocs 8x4, det er relativt imponerende. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Det som ble vist på IAA og gradvis innført på Actros, blir nå tilgjengelig på Arocs.

Nå kan du endelig kombinere høyteknologisk sikkerhetsutstyr på anleggsbilene. Sikkert ikke aktuelt for alle, men det at det blir tilgjengelig er på tide. Særlig fordi anleggsbiler er en stadig større del av trafikkbildet på veien.

Varsler og bremser

Daimlers fjerde generasjon bremseassistentsystem, ABA4, Active Brake Assist, kommer nå på Arocs. Det vil si, på to- og treakslet Arocs-utgaver godkjent for veibruk (N3) kan nå bestilles med ABA4.

En Arocs med TRC fra Voith kryper sakte opp en bratt stigning. Foto: Fredrik Saugstad
En Arocs med TRC fra Voith kryper sakte opp en bratt stigning. Foto: Fredrik Saugstad

Systemet bruker to forskjellige radarer og oppdager hindringer 250 meter fremme og helt inn mot bilen.

ABA4 er nå tilgjengelig på Arocs sine 2- og 3-akslede utgaver. Foto: Fredrik Saugstad
ABA4 er nå tilgjengelig på Arocs sine 2- og 3-akslede utgaver. Foto: Fredrik Saugstad

Langdistanseradaren varsler først og bremser forsiktig, om ikke føreren foretar seg noe vil den bremse helt opp. Kortdistanseradaren varsler og bremser samtidig.

Sideguard på anlegget

Aktiv bremseassistent, blindsoneassistent, TRC, PPC og oppdatert drivlinje. Det er kort oppsummert det nye med Arocs. Foto: Fredrik Saugstad
Aktiv bremseassistent, blindsoneassistent, TRC, PPC og oppdatert drivlinje. Det er kort oppsummert det nye med Arocs. Foto: Fredrik Saugstad

Blindsoneproblematikken kan hjelpes med Sideguard Assist som advarer føreren om fotgjengere og syklister, men også hindringer på høyre side. To kortdistanse radarer plassert foran bakakselen overvåker en sone på 3,75 meters bredde og skal klare å holde øye med enkel bil eller et helt vogntoget, opptil 18,75 meter i lengde.

Oppdatert drivlinje

Blant annet har gearkassa Powershift 3 fått polerte drev, noe som gir mindre friksjon.

I bakakselen er det også gjort endringer i og den har mindre olje.

Det er snakk om små forbedringer hver for seg, men til sammen skal det gi drivstoffbesparelse på tre prosent.

De samme endringene på Actros utgjør 8,3 prosent og dette skyldes hovedsakelig at luftmotstanden er høyere på Arocs.

I tillegg er det to ny motorer som øker valgmuligheten for kunden:

To nye effektuttak

11-literen OM 470 (10,7 liter) kommer i nytt effekttrinn på 456 hestekrefter og 2200 Newtonmeter. Tidligere var det 430 hestekrefter og 2100 newtonmeter som var høyeste på 10,7-literen. Motorvarianten ble vist for et år siden på Actros, nå er den også kommet på markedet til Arocs.

13-literen OM 471 (på 12,8 liter) har også et ekstra effekttrinn på 530 hestekrefter og 2600 Newtonmeter. Det er gjort ved hjelp av den nye asymmetriske turboen som har fått økt moment på 300 Nm fra tomgang til 1000 o/min.

Sparer 150 kilo

Daimler gjør dette for at flere kunder skal slippe å gå opp på neste motortrinn og dermed spare vekt. For eksempel om du klarer deg med 13-literen med 530 hester i stedet for å gå opp til 16-literen OM 473 med 530 hester, sparer du 150 kilo.

5 prosent sparing med prediktiv cruise-control

PPC, som nå blir tilgjengelig på Arocs blir sett som en stor fordel også på anleggskjøring som innebærer lengre avstander. Systemet er også forbedret med et stadig bedre kartgrunnlag med bedre info om nivelering av terreng. Ifølge produsenten kan dette medføre sparing på opptil fem prosent.

Hydrostatisk drift i sandfella

HAD, Hydraulic Auxiliary Drive, er Daimlers navn på hydrostatisk drift på framakselen. Den er nå tilgjengelig på flere chassis, som trekkvogner med akselavstand på 3300 millimeter for ADR-transport. Også nytt for Arocs med HAD er 320 millimeters motortunnelen for L-hytter.

At Daimler skulle sette den på prøve viste seg å være en underdrivelse. Sandfella minnet mer om våt kvikksand, det gikk nesten, men nesten er ikke nok. Det minner også om at uansett hva slags hjelpmidler man har på bilen, er det begrensninger på alt.

HAD-test-gropa skulle vise seg å være litt i det vanskeligste laget. HAD-trekkeren måtte få hjelp av en 6x4-bil. som stod utenfor "kvikksandfella". Det er alltid artig å kunne kjøre seg fast i kontrollerte former... Foto: Fredrik Saugstad
HAD-test-gropa skulle vise seg å være litt i det vanskeligste laget. HAD-trekkeren måtte få hjelp av en 6x4-bil. som stod utenfor "kvikksandfella". Det er alltid artig å kunne kjøre seg fast i kontrollerte former... Foto: Fredrik Saugstad

Imponerende TRC

TRC Turbo Retarder Clutch, fra Voith finnes foreløpig bare på Mercedes-Benz lastebiler, så vidt vi har forstått. Det er en blanding mellom retarder og hydrodynamisk kløtsj og vi har kjørt den tidligere, men nå er den tilgjengelig i kombinasjon med Powershift 3-kassa. Den imponerer oss skikkelig med å kunne krabbe opp en bratt bakke med fullt lass og stoppe, rulle litt bakover, for så å kjøre sakte oppover igjen. Dette gjøres kun ved å finjustere med gasspedalen og det gjøres uten varmgang siden TRC er friksjonsfri. Utstyret kan være en fordel for de som har behov for forsiktig igangkjøring og mye manøvrering i lave hastigheter. Enheten veier Veier 150 kilo. Det kan nå kombineres med adaptiv cruisecontrol og ABA4-pakka på alle Arocs 6x4 chassis med luftfjæring og front underride protection.

Det blir en del løft på fremre aksel når man får leke på lukket terrengløype med 8x4-biler. Foto: Fredrik Saugstad
Det blir en del løft på fremre aksel når man får leke på lukket terrengløype med 8x4-biler. Foto: Fredrik Saugstad
TRC-systemet fungerer svært effektivt som retarder også. Foto: Fredrik Saugstad
TRC-systemet fungerer svært effektivt som retarder også. Foto: Fredrik Saugstad