Plasserer seg midt mellom EC220E og EC180E

Allroundmaskin superaktuell for Norge - de første kommer etter sommeren.

Segmentet 20-tonns beltegraver er et av de mest konkurranseutsatte.
Segmentet 20-tonns beltegraver er et av de mest konkurranseutsatte. Foto: Volvo CE
Publisert Oppdatert

Nye Volvo EC200E sikter seg rett inn i et av de mest konkurranseutsatte maskinsegmentene som finnes, nemlig, 20-tonns beltegravere, eller medium-duty som det kalles i Europa.

Sagt på en annen måte, potensialet er stort som mulig servicemaskin, utleiemaskin og entreprenørmaskin.

- Den er høyaktuell for Norge og vi venter den første maskinen hit etter sommerferien en gang, kommenterer markedsdirektør David Kristianslund i Volvo Maskin.

Raskere syklustider og optimal produktivitet skriver Volvo selv.
Raskere syklustider og optimal produktivitet skriver Volvo selv. Foto: Volvo CE

Denne er bygget for å posisjonere seg mellom den eksisterende EC220E og EC180E. Steg V-motoren D4 er på plass med 114 kilowatt, power boost-funksjon og ECO-mode.

Boost-funksjonen skal sørge for økt brytekraft og løftekraft i tillegg til raskere syklustider og optimal produktivitet.

Volvo har bygget inn skikkelige trinn for å komme opp.
Volvo har bygget inn skikkelige trinn for å komme opp. Foto: Volvo CE

Maskinen kan bestilles med fabrikkmontert Steelwrist-tiltrotator, fullt integrert i maskinen og monitoren, i tillegg til multifunksjons styrespaker.

Volvo CE EC200E:

Operativ vekt: kg 19 870 - 24 580
Motoreffekt: 154 hk / 115 kWhp
Skuffekapasitet: 0.275 - 1,1 M3
Løftekapasitet langs belter: 7 320 kg
Graverekkevidde: 9 993 mm
Gravedybde: 6 781 mm
Brytekraft m boost: 132 Kn
Bredde: 2 990 mm
Svingradius bak: 2 850 mm

Førerhytta

Føreren har fått bedre sikt i tillegg til sidekamera og Volvo Smart View (fugleperspektiv) som tilvalg. Lavere støynivå, ergonomisk utforming og mer komfort, skal være noen av resultatene av at Volvo tok med maskinførere i utviklingsprosessen.

Godt synlig er de nye trepunktshåndtakene i knalloransje som sammen med antiskli trinnene skal sørge for sikker opp og nedstiging fra maskinen.

Legg forresten merke til det nye trinnet som er bygget inn i undervogna.

Alle filtre kan nås fra bakkenivå.
Alle filtre kan nås fra bakkenivå. Foto: Volvo CE

Les mer i Anleggsmagasinet Nr.3 2019