Arctic Asfalt:

Liker seg midt i Oslo-kaoset

Og det gjorde at de ble gasellebedrift selv om 95 prosent av aktiviteten foregår fra mai til desember

Sightseeing-busser, turbusser og utallige trafikanter presser seg frem, dette er en av spesialitetene til Arctic Asfalt.
Sightseeing-busser, turbusser og utallige trafikanter presser seg frem, dette er en av spesialitetene til Arctic Asfalt. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert

– Dette er en typisk jobb for oss, midt i Oslos gater med trafikk og legging side om side, forklarer Sjur Ryen-Hansen, idet turbusser, syklister og biler passerer oss.

En varm sommerdag møter AnleggsMagasinet ett av Arctic Asfalts fire lag som alle holdt på i Oslos gater denne dagen.

Her på Akershusstranda like ved Akershus Festning var de i gang med legging for Østlandske Vei og Betong AS. Det er slik man ofte kan se de blå maskinene med logoen med de tre fjelltoppene på.

Sjur Ryen-Hansen, daglig leder og Bjørn Pedersen, styreformann og prosjektleder i Arctic Asfalt. Med verdier som å opptre ryddig og være til å stole på, har de gjort asfaltfirmaet til gasellebedrift.
Sjur Ryen-Hansen, daglig leder og Bjørn Pedersen, styreformann og prosjektleder i Arctic Asfalt. Med verdier som å opptre ryddig og være til å stole på, har de gjort asfaltfirmaet til gasellebedrift. Foto: Fredrik Saugstad

Arctic Asfalt AS, skal det symbolisere, selv om det ikke er så mye som minner om arktiske forhold denne dagen. Det samme gjelder nok også for ordrebøkene, som har vært varme i flere år på rad nå.

Et fornøyd lag er et effektivt lag: Fra venstre ser vi Peter Sjöström (bas), Thom Simensen (klister/skuffegutt), Markus Frisk (screed) og Mathias Runberg (maskinfører).
Et fornøyd lag er et effektivt lag: Fra venstre ser vi Peter Sjöström (bas), Thom Simensen (klister/skuffegutt), Markus Frisk (screed) og Mathias Runberg (maskinfører). Foto: Fredrik Saugstad

Krevende og strengt

Om å legge asfalt i hovedstaden forklares det med to stikkord, krevende og strengt.

Men være med på å profesjonalisere bransjen er noe Arctic Asfalt står for, så det passer dem godt. Omtrent halvparten av oppdragene er av denne typen og det er entreprenørene som utgjør kundemassen i tillegg til kommuner.

Sjåfør Morgan Karlsson i ventemodus, mens Patrick Bergström posisjonerer valsen i bakgrunnen.
Sjåfør Morgan Karlsson i ventemodus, mens Patrick Bergström posisjonerer valsen i bakgrunnen. Foto: Fredrik Saugstad

Og selv om stressnivået er høyere med relativt stor trafikkavvikling parallelt med legging, virker det som om det er en god kompetanse å ta med seg ut av byen også.

Gutta får velge

Noe drift og vedlikehold gjøres gjennom vintersesongen, men 95 prosent av aktiviteten foregår fra mai til desember. De fleste av de 23 arbeiderne er fast ansatte. Utstyret får lagene i stor grad velge selv, forteller Sjur.

– Det er viktigere for oss at gutta er fornøyde med utstyret og behandler det bra, enn selve prisen på utstyret, forklarer han.

Arctic Asfalt økte omsetningen fra 17 til 36 millioner kroner i 2017.
Arctic Asfalt økte omsetningen fra 17 til 36 millioner kroner i 2017. Foto: Fredrik Saugstad

De fleste i bedriften er blitt rekruttert ut i fra at Sjur og Bjørn kjenner de fra tidligere i bransjen. At de trives sammen som et team er helt avgjørende.

- Det nytter ikke med mange enkeltstjerner, dette er som i fotball, alle må fungere sammen som et lag, slår Sjur fast.

– Vi er opptatt av at gutta blir hørt og at de er engasjerte, da får vi en fin dialog om jobbene, kommenterer han.

Sightseeing-bussen blir sluppet frem med opp til flere centimeters klaring.
Sightseeing-bussen blir sluppet frem med opp til flere centimeters klaring. Foto: Fredrik Saugstad

Holder seg unna statskontraktene

Det rendyrka asfaltfirmaet har småutstyr til de minste jobbene og utstyr for legging på noe større prosjekter, men statskontraktene holder de seg unna. Seks utleggere, syv valser og to klistremopeder utgjør maskinparken. I tillegg har de to asfaltbiler. Mye av transporten blir leid inn, det dreier seg om fem til seks biler om dagen.

Bransjerekruttering

Arctic Asfalt er godkjent lærlingebedrift og de vil helst ha en lærling til enhver tid.

– Det er viktig å slippe til de nye, men det er ikke lett med rekrutteringen i asfaltbransjen, forklarer Sjur.

Han føler ikke at bransjen er gjort attraktiv nok for å rekruttere nye, enda dette var et tema allerede for mange år siden.

God tone i butikken, her med Peter Sjöström og Sjur Ryen-Hansen.
God tone i butikken, her med Peter Sjöström og Sjur Ryen-Hansen. Foto: Fredrik Saugstad

Som eksempel er valseføreren langt mer viktig enn det statusen på jobben skulle tilsi i dag. Særlig i land som Norge hvor frostsprenging er aktuell problemstilling om ikke tettheten i forhold til hulrom er riktig, legger han til.

Fra Terje Hansen AS og Peab

Sjur er daglig leder i det fem år gamle selskapet, som klarte å bli gasellebedrift i 2017. Han har vært i asfaltbransjen siden 1998 og har bred erfaring. Han og styreformann og prosjektleder, Bjørn Randmæl Pedersen, drifter og eier (50/50) i dag Arctic Asfalt. Bjørn har over 15 års erfaring i bransjen. De har begge fartstid fra selskapet Terje Hansen AS, som ble kjøpt opp av Peab i 2011.

Må ha en viss størrelse

Bjørn var med å starte Arctic Asfalt, mens Sjur var distriktsleder i Peab. I 2016 gikk Sjur inn og sammen med Bjørn satte de seg et mål om å løfte firmaet videre. I 2017 gikk selskapet fra 17 til 36 millioner i omsetning og fikk gasellestatus, og det virker som om de kan klare i år også. I dag føler de at bedriften er passe stor, ikke det at de har satt noe endelig tak på størrelsen. Men de vil helst unngå voksesmerter og skynder seg sakte.

– Man må opp i en viss størrelse uansett for å kunne administrere en slik bedrift mer komfortabelt, forklarer de.