Bilde

Det ble signert et ukjent antall kontrakter under årets Vei og Anlegg. To avtaler fikk stor oppmerksomhet - Hæhres kjøp av 25 Cat-maskiner og Risas kjøp av 27 Volvo-maskiner. Her er Bjørn Risa og Volvo-selger Ove Folkvord.

Vellykket på de fleste områder

Største beltegraveren på Vei og Anlegg 2012 var denne Hitachi EX1200 på standen til Nasta.
Nedbøren omgjorde parkeringsplassen til et gjørmehull og mange måtte ha hjelp til å få ut bilen.

Søndag kl 15. stengte portene til det som er den største anleggsmessen som noen gang er arrangert i Norge. I overkant av 200 utstillere har siden onsdag morgen vist frem alt fra små deler til maskiner på godt over 100 tonn.

Til tross for gråvær og til dels store nedbørmengder de tre første messedagene kom publikum til Hellerudsletta. Alle tre dagene var det flere besøkende enn både i 2006 og 2009. Selv om sola skinte lørdag var det noen færre enn i 2006, men søndag var det godt over 3000 besøkende innenfor portene.

Maskingrossisternes Forening (MGF) hadde satt seg som mål å få 23.000 besøkende til årets messe. Noen timer etter stengetid søndag var de endelige besøkstallene på plass. Totalt i løpet av fem messedager var 22.934 personer registrert inne på messeområdet. Det må kunne sies å være suksess.

Kontrakter

De fleste utstillerne vi snakket med kunne melde om stor interesse og godt salg. Enkelte salg var blitt jobbet med på forhånd, mens selve kontraktssigneringen ble gjennomført på messa.

Hos Pon Equipment signerte Hæhre Entreprenør AS kontrakten om kjøp av 25 Cat-maskiner, mens Risa AS underskrev kontrakt om kjøp av 27 maskiner på Volvo-standen.

Disse avtalene fikk selvfølgelig stor oppmerksomhet og ble snakkis på messa, men det som imponerer minst like mye er alle de andre avtalene som ble inngått. På det 47000 kvadratmeter store messeområdet ble det prutet, diskutert, solgt og kjøpt i fem dager til ende.

Parkering

Selv om de fleste vi snakket med var fornøyd med selve messeområdet, var de fleste kritiske til parkeringsmulighetene. Nedbøren gjorde at parkeringsplassen ble omgjort til et stort gjørmehull. Et stort antall biler kjørte seg fast i gjørma og måtte få hjelp av traktorer, ikke bare å komme seg ut, men også inn på parkeringsplassen.

Riktignok er folkene i anleggsbransjen vant til å bli møkkete, men når man skal på messe er det ikke trivelig å vasse i gjørme til opp på leggen. Her har messearrangøren en utfordring de må ta tak i til neste gang. I tillegg må de også sørge for å ha noen handikapplasser i nærheten av inngangen.

Trafikkmessig var det noe bedre i år enn for tre år siden. Nå var politiet på plass i god tid før messa stengte på ettermiddagen for å dirigere trafikken og køene var noe kortere enn sist. Det var nok en del som benyttet seg av bussene som var satt opp mellom Oslo sentrum og Hellerudsletta.

Bilde

Kun 66 personer unna målet om 23.000 besøkende må kunne sies å være en suksess.

Siste fra tungt.no

alt

Nå er det slutt for legenden

Den kom på markedet allerede i 1950 og har virkelig hatt ni liv. Men nå er det faktisk slutt.

Les mer

Morgenfugler i Lofoten

Tankbilene fra Svenn Pedersen Lastebiltransport i Kabelvåg er alltid først i fergekøen. Vi måtte tidlig opp for å finne ut hvorfor.

Les mer

Nye Outlander tilbake på grønne skilt

Vil den friste like mange denne gangen?

Les mer

Denne siden er en del av tungt.no

tungt.no arbeider etter Vær varsom-plakatens retningslinjer for god presseskikk

np
PRESSEETIKK