Selvkjørende lastebiler

Astrator trives uten sjåfør

Scanias selvkjørende lastebil slippes snart løs i gruvedrift.

Astator trives best uten sjåfør. Vi antar det bare er en turist som har sneket seg inn på førerplassen i dette bildet.

Astator trives best uten sjåfør. Vi antar det bare er en turist som har sneket seg inn på førerplassen i dette bildet.

Opprettet

Utviklingen med selvkjørende lastebiler går med stormskritt.

Mange husker kanskje Mercedes-Benz som allerede har kjørt på veiene i Tyskland og stjernehøvdingen selv, Wolfgang Bernhard, antar at delvis selvkjørende lastebiler kan være i ordnær serieproduksjon i løpet av omkring to år.

Les også: Fremtiden kommer fortere enn antatt. Daimler akselerer.

I dette prosjektet er det dog gruvedrift som er målet. Det høres i sannhetens navn også noe mer betryggende ut.

I mai skal systemet vises og når høsten setter inn, skal siste demontrasjon vises i en gruve.

Det er KTH, Scania, Lindköping universiset, Saab og Autoliv som sammen står bak prosjektet IQMatic.

Utviklingen av Scanias testbil, som har fått navnet Astator, har kommet så langt at lastebilen kan kjøre rundt uten å ha medbragt sjåfør. Astator klarer både høy og lav fart, rygge og unngå å treffe hindre på veien.

Målet er på ha en selvkjørende lastebil i drift om et år eller to.

Scania slipper snart sine første selvkjørende lastebiler beregnet for transport i gruver.

Scania slipper snart sine første selvkjørende lastebiler beregnet for transport i gruver.