Atlas Copco vinner prisen Good Design

Atlas Copco har vunnet den velrenommerte prisen Good Design for det nye formspråket til merkenavnet Chicago Pneumatic. Chicago Pneumatics-produktserien inkluderer serviceverktøy for industri og kjøretøy og anleggsverktøy i tillegg til industrielle og transportable kompressorer.

Publisert Oppdatert

Prisen Good Design deles ut av Chicago Athenaeum: museum for arkitektur og design og Det europeiske senteret for arkitektur, kunst, design og urbane studier.

"Vårt interne industridesignteam har utviklet et formspråk som kommuniserer alle aspekter av hva produktet står for, nemlig lidenskap og kraft," sier Annika Berglund, viseadministrerende direktør for kommunikasjon hos Atlas Copco. "Vi er stolte over å kunne motta den prestisjetunge prisen Good Design for denne prestasjonen."

Det nye formspråket til Chicago Pneumatic ble utviklet av Atlas Copcos kompetansesenter for industridesign i 2009. I 2010 startet implementeringen, og snart vil alle produkter i serien ha den nye svarte og røde utformingen.

Et formspråk er et overordnet konsept eller en forhåndsdefinert stil som skal ligge til grunn for utformingen av produkter og hjelpe til med å strømlinjeføre, håndtere og rettlede produktutforming. Målet med det nye formspråket er at det sammen med andre aktiviteter skal hjelpe til med å bygge opp Chicago Pneumatic til å bli en sterk global merkevare som skal selges gjennom distribusjon.

Prisen Good Design ble opprettet i 1950, noe som gjør den til er den eldste designprisen i verden. I 2010 hadde museet rekordstor påmelding med bidrag fra over 48 land rundt om fra hele verden. Disse representerer de viktigste og mest innflytelsesrike selskapene innen designindustrien.