Vei og anlegg 2018:

Epiroc faser ut diesel på gruvemaskinene

De store gruveselskapene vil over på batterdrift

Publisert Oppdatert

Epirocs gruvelaster, S17 Battery, vekte oppsikt på messa.

Selv om maskinen er fem år gammel, tilhører generasjon 1 og ikke vil bli solgt i EU, representerer den noe helt nytt og en ny retning.

For når generasjon 2 kommer i 2020, blir det kun med batteridrift i Europa.

Da kommer gruvelasteren ST14 Battery, gruvedumperen MT42 Battery og tunnelriggen E2C Battery.

Franck Boudreault, produktsjef lastere i Epiroc viser en kunde hvordan ST7 Battery virker. Foto: Fredrik Saugstad
Franck Boudreault, produktsjef lastere i Epiroc viser en kunde hvordan ST7 Battery virker. Foto: Fredrik Saugstad

Noe senere kommer også ST18 Battery.

Den neste generasjonen vil komme med lukket hytte med all komfort, forklarer Franck Boudreault, produktsjef for lastere i Eprioc.

I tillegg kommer de med innebygd vannkjøling av batteripakka, da kan man ta ut mer effekt og lade raskere.

Epiroc skal ha tenkt på sikkerheten også, hver celle vil ha egen stengefunksjon om noe går galt, den vil da sikre seg fra resten av cellene.

Diesel fases ut

Etter 2.generasjon kommer ut, skal alle dieseldrevne maskiner hos Epiroc fases ut i de markedene som allerede har de strengeste utslippsreguleringene. Det skal over til batteridrift, forklarer Rolf Blomberg.

- Det er de store gruveselskapene som presser frem dette, forklarer han.

Ddet starter på de største maskinene først, deretter konverteres batteriteknologien til samtlige dieseldrevne maskiner, unntatt dieselhydraulisk boring, påpekes det.

Av de eksisterende batteridrevne modellene ST7 Battery og MT2010 Battery er det henholdvis solgt 7 og 3 stk. Ingen av disse går i Norge. Men maskinene har sin plass også her påpeker Blomberg.

- Med sine kompakte mål passer de inn i tunneldrift med mindre tverrmål som i vannkrafttunneler.

Epiroc ST7 Battery har driftstid på 4 til 5 timer. Foto: Fredrik Saugstad
Epiroc ST7 Battery har driftstid på 4 til 5 timer. Foto: Fredrik Saugstad

Den utstilte ST7 Batteri har kapasitet på 165 kilowattimer og har to elmotorer, en til fremdrift og en til hydraulikk. Siden den ble tatt frem er det gått fem år, og det har skjedd mye på batteriteknologien på den tiden.

En operasjonell kostnad

Epiroc ser for seg at batteripakka blir inkludert i en servicepakke, som tilpasses kundens behov.

Dermed blir batteriteknologien en operasjonell kostnad, mens selve maskinen blir investeringskostnaden og vil bare koste litt mer enn diesel-versjonen.

Fordelene

Boudreault mener også det blir flere fordeler med batterimaskinene som at man slipper ventilasjon i en dyp gruve, man slipper en del vedlikehold og logistikken med strøm i forhold til diesel blir billigere.

I tillegg anslår han at serviceintervallene bør gå opp til 4000 timer.

Abonner på AnleggsMagasinet