– Slettes ingen svertekampanje herfra, nei

– KHVs påstand om svertekampanje fra vår side er helt uten substans, sier Kjell Solem i Vegdirektoratet.

KHV ved Svandalsflonatunnelen på Haukeli i 2015, da selskapet hadde lykkeligere dager med Vegvesenet. Arkivfoto: Frode Tellevik
KHV ved Svandalsflonatunnelen på Haukeli i 2015, da selskapet hadde lykkeligere dager med Vegvesenet. Arkivfoto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Sist fredag meldte avd. direktør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet at KHV AS drev med ulovlige arbeids- og lønnsforhold, brudd på HMS-reglene og utførte arbeid med svak kompetanse. Derfor valgte etaten å utestenge KHV som underleverandør.

I helgen sendte selskapet ut en pressemelding, der det hevdes at de overhodet ikke kjenner seg igjen i Vegvesenets beskrivelse. Selskapet lar advokat Jan Henrik Høines i advokatbyrået Eurojuris snakke for seg, og han skriver i en pressemelding at «KHV selvsagt vil kjempe for å renvaske seg fra de påstandene som er framsatt».

Omfattende svertekampanje

Høines opplyser at KHV vil jobbe intensivt for å dokumentere at Vegvesenets vedtak ikke er riktig, og så raskt som mulig få ordnet opp i det som har skjedd.

Men de er på konfrontasjonens vei. KHV og advokaten har en klar oppfatning av at firmaet har vært utsatt for en «omfattende svertekampanje og angrep fra enkeltpersoner, både i og utenfor Statens vegvesen». Høines anfører at disse har bidratt til at det har vært vanskelig for selskapet å håndtere saken i den senere tid, og at «vi vil løpende vurdere reaksjoner på dette».

Uten substans

I Vegdirektoratet ristes det på hodet av påstandene om svertekampanje fra KHV. Kommunikasjonsrådgiver Kjell Solem framholder at vedtaket om utestengelse har saklige grunner, slik de framkommer i dokumenterte forhold i kontrollrapporten. Ikke noe annet.

– Vi oppfatter KHVs påstand som ullen og uten substans. Hvilken interesse skulle Vegvesenet ha av å sverte dette firmaet, et firma som tross alt har 40 kontrakter på våre anlegg? Vi ønsker bare at de skal følge regelverket. Så enkelt er det.

Solem minner også om at Vegvesenets vedtak ikke er tidsbegrenset, men gjelder fram til forholdene hos KHV er bragt i orden, og har etterbetalt folkene sine.

– Da er de i business igjen, sier Solem.

Bundet av tariff

Høines hevder på sin side at KHV er bundet av tariffavtaler og at ansatte har hatt lønn i tråd med disse. Selskapet avviser bevisste brudd på ansattes arbeidsvilkår for å øke firmaets inntjening.

Han skriver også at «KHV legger stor vekt på å ha et godt HMS-system, som sikrer både ansatte, jobbutøvelse og andre berørte på en god måte. Tilbakemeldingene fra kunder og også fra Statens vegvesen har vært svært gode».

Det er liten tvil om at Vegvesenets beslutning kan få store konsekvenser for bedriften, de ansatte, Kopervik og regionen.