23948sdkhjf

Andersen Bygg og Anlegg:: Bedre med nytt

Tønsberg-firmaet vil flate ut på 12 ansatte og er i ferd med å fornye maskinparken med ett merke.

Det Tønsberg-baserte entreprenørfirmaet er ikke rukket å bli gammelt med sin etablering i 2004, men styreleder og far i huset, Trond Andersen, har holdt på i byggebransjen i en mannsalder.

Kjøpte 1,7-tonner som 15 åring

Utdannet elektriker og med en far som var entreprenør, har Trond Andersen alltid holdt på med bygg og anlegg. Men da sønnen Bjørn nådde en alder av 15 år, hadde han ventet lenge nok og kjøpte sin egen gravemaskin, en 1,7-tonner.

Etter dette har begge to holdt på med forskjellige anlegg frem til 2004,da bestemte de seg for å satse og etablerte de Andersen Bygg og Anlegg.

Koble av?

I dag er de i ferd med å bli tolv ansatte og hovedfokus er utbygging av boligfelt, vann og avløp og kommunale veier.

Trond har til hensikt å snart koble av, men som vi har sett i mange andre anleggsfirmaer, så er ikke dette så lett og foreløpig er han en sentral figur i firmaet.

Flater ut

Vi møter en nærmest fulltallig gjeng på en næringstomt på Borgerskogen hvor firmaet har kjøpt opp fem mål med planer om nytt hovedkontor og verksted.

De ti siste årene har de opplevd en solid vekst og blitt kåret til Gassellebedrift i 2010, 2011, 2012 og 2013. Bjørn Andersen har nå tittelen daglig leder og kona, Maren, har tittelen eiendomskonsulent. Sammen er de enige om at de er på riktig størrelse og ser for seg en utflating og stabilisering på dette nivået. Omsetningen på 16 millioner er passe og 12 ansatte ser også riktig ut.

Enda en?

Anledningen for å samle hele gjengen og maskinparken på Borgerskogen denne dagen er egentlig overleveringen av tre nye maskiner. To New Holland E215C og en New Holland E75C. Bjørn snur seg og ser på raden av gule maskiner og tenker.

- Det spørs nok om vi ikke kommer til å trenge enda en beltegraver med den oppdragsstrømmen vi har nå, kommenterer han.

For etter en rolig vinter med nærmest et dødt eiendomsmarked merker de at det våres rundt Tønsberg-området. Han regner på nye anbud, samtidig som bedriften allerede har fått flere prosjekter i passende størrelser. Typiske oppdrag er etablering av boligfelt på 40 til 50 boliger med vei og infrastruktur. De gjør det ofte slik at kunden får ferdig pris på grunnarbeid opp til ferdig støpte plater.

Firmaet utvikler også eiendom selv og har noe utleievirksomhet.

Tanken til Bjørn var egentlig at han skulle tilbringe omtrent femti prosent bak spakene i en maskin og femti prosent med papirarbeidet. For øyeblikket blir det alt for lite tid i maskinene, synes han.

Bedre med nytt

Bjørn forklarer det gode fotfeste til A-K Anleggsmaskiner i bedriften som et resultat av maskiner som har fungert bra, gode priser på service hos A-K-verkstedet og et tilbud på tre nye maskiner som stod seg etter å ha vurdert andre merker.

Bjørn ser også at med økende oppdragsmengde og aktivitet, er det ikke lønnsomt å sitte med en maskinpark som drar seg mot åtte år. Og etter deres beregninger, er det mer lønnsomt å ta de finansielle kostnadene med en nyere maskinpark, enn å ta kostnadene med å reparere og vedlikeholde en gammel en. De har også notert seg at en nyere maskinpark er snillere på forbruket.

For dyrt med traktor

Åttetonneren kjøres av Martin Rygh og han bruker traktor og traktorhenger som utgjør en enhet i seg selv. Men tallenes klare tale gir tommelen ned for videre satsing på traktor. Det er for tregt og for dyrt, dermed tar firmaet sikte på innkjøp av ytterligere en lastebil. De har tidligere hatt en Fasttrack, noe som ble beskrevet som bra og komfortabelt, men også her var det kostnadene som ikke stod seg mot lastebil. Allerede bruker de en svart Scania 620 fra 2007 med tipptralle og maskinhenger.

For massesortering har de et Keestrack Combo sorteringsverk og knusingen gjøres av en Haahjem grovknuser fra 1986.

Andersens maritime avdeling

De har også en maritim avdeling som utfører mindre mudringsoppdrag og bryggeoppdrag, i maskinparken finnes dermed en 12 meter lang lekter med kjørebroer og bæreevne på 30 tonn. Til å dra denne bruker de deres egne Trygg stålbåt/taubåt på 30 fot.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078