Bertelsen & Garpestad på julehandel

Egersund-entreprenør med høy aktivitet og store prosjekter - nå utvides maskinparken

Nykommeren 986K hjullaster med sidetipp skuff er en del av handelen. Foto: Cat

Nykommeren 986K hjullaster med sidetipp skuff er en del av handelen. Foto: Cat

Publisert Oppdatert

Den siste store handelen mellom B&G og Pon Equipment AS består av syv Cat maskiner; herav nykommeren 986K hjullaster med sidetipp skuff, fem beltegravere; herav 2 stk 336FL, 2 stk 330F, 1 stk 325FLCR (korthekk) samt den nye hjulgraveren M315F med korthekk.

Maskinene skal brukes på større veiprosjekt i Trøndelag. 986’en skal gå i tunnellasting. Overlevering regner Rogalandsselgeren, Kjell Vidar Hamre, skjer i mai en gang.

Her er daglig leder (t,v) Øyvind Langemyr i Bertelsen & Garpestad og Pon-selger Kjell Vidar Hamre avbildet i forbindelse kontraktsinngåelse.

Her er daglig leder (t,v) Øyvind Langemyr i Bertelsen & Garpestad og Pon-selger Kjell Vidar Hamre avbildet i forbindelse kontraktsinngåelse.

Den nye hjulgraveren med korthekk M315F er med i avtalen. Foto: Cat

Den nye hjulgraveren med korthekk M315F er med i avtalen. Foto: Cat

I følge pressemeldingen er det blant annet service, oppfølging og produktivitet som er noen av elementene for avgjørelsen.

Om Bertelsen & Garpestad:

Entreprenøren omsetter årlig for ca 500 mill, og har ca 115 ansatte.

Entreprenørselskapet er eid av Bertelsen & Garpestad Holding. De har en historie som går tilbake til 1959.

Gigantoppdrag på Fv714:

19. oktober er en merkedag som nok vil gå inn i historiebøkene for B&G. Da signerte daglig leder Øyvind Langemyr og regionsjef Berit Bredskag Lied fra Statens vegvesen region midt kontraktene for Sør-Trøndelag på Fv 714 Laksevegen i Snillfjord kommune.

Kontraktene omhandler følgende:

Fv714 Stokkhaugan – Sundal: Parsel: Ny veg utenom Krogstadøra:

Blant annet skal to stk Cat 336 leveres. Foto: Cat

Blant annet skal to stk Cat 336 leveres. Foto: Cat

Prosjektet er 3,7 km langt og omhandler blant annet en tunnel på 120 m (Ålitunnen) en betongbru på ca 150 m (Bergselvbra). Det skal sprenges ca 350 000 fm3 med fjell og ca 200 000 m3 med jordmasser på strekningen.

B&Os anbud på dette prosjektet er ca 215 mill kr. Ferdigstillelse er 1. nov. 2019. På dette prosjektet er det kun Bertelsen og Garpestad som er kontraktspartner mot statens vegvesen.

Fv714 Stokkhaugan – Sundan: Parsel: Åstfjordkryssingen

Prosjektet er 5,6 km langt og består av følgende: Slørdalstunnelen på 2650 m, Mjønestunnelen 770 m, Åstfjordbrua 775 m. Masseflyttinger ca 1 mill m3 med masser (både fjell og løsmasser).

Fv714 Stokkhaugan – Sundan er et kjempeprosjekt for Egersund-selskapet. Illustrasjon: B&O

Fv714 Stokkhaugan – Sundan er et kjempeprosjekt for Egersund-selskapet. Illustrasjon: B&O

Kontrakten er et arbeidsfellesskap mellom Bertelsen og Garpestad og Metrostav fra Tsjekkia.

I dette arbeidsfellesskapet har B&O også med Aker som underentreprenør på stålarbeidene og monteringen på Åstfjordbrua.

Total kontraktsum er her ca 815 mill kr. Bertelsen og Garpestad sin andel her er ca 350 mill kr. Ferdigstillelse her er 1. okt 2020.

Nok et oppdrag

B&G har hatt høy aktivitet i det siste. Senest den 19. desember signerte daglig leder Øyvind Langemyr kontrakten for B&G med Statens Vegvesen om utbygging av ny rundkjøring i Aksdal. Kontrakten har en verdi på 33 millioner kroner.

Prosjektet omfatter etablering av ny rundkjøring der E39 og E134 møtes i Aksdal. Aksdal ligger omtrent 13 km øst for Haugesund og er kommunesenteret i Tysvær.

19. desember signerte daglig leder Øyvind Langemyr-kontrakten for B&G med Statens Vegvesen

19. desember signerte daglig leder Øyvind Langemyr-kontrakten for B&G med Statens Vegvesen

Noen stikkord for jobben er:

– Vegetasjonsrydding 27 200 m2

– Sprengningsarbeider 44 000 m3

– Kantstein 845 m

– Vegareal 19 950 m2

– Natursteinsmur 840 m2

– Lysmaster 42 stk

Prosjektet omfatter også kommunale grøfter for VA-ledninger.

Abonner på AnleggsMagasinet her