«Betent» svevestøv

– Svevestøv er blitt en politisert, betent materie. Skytset rettes ensidig og urettmessig mot veitrafikken.

Per Syvaldsen mener miljøpolitikken styres på feil premisser, og at det er et demokratisk problem

Per Syvaldsen mener miljøpolitikken styres på feil premisser, og at det er et demokratisk problem Foto: Geir Hasle

Publisert Oppdatert

Tidligere seniorkonsulent i Veiteknisk Institutt, Per Syvaldsen, fyrer av flere salver mot det han oppfatter som svevestøvforskning på villspor. Sivilingeniøren (asfalt og flyplassdekker) har også drevet entreprenørfirmaet Per Syvaldsen AS i 20 år, der han fortsatt bidrar på deltid.

Bakgrunnen gjør Syvaldsen særdeles meningsberettiget på svevestøvfeltet.

Uberettiget

Noe av det som gjør Syvaldsen forbannet, er all svevestøvforskningen, som synes å ha blitt borte de siste årene. «Tilfeldigvis» dreier det seg om forskning som i det minste nyanserer bildet av veitrafikken som den store synderen.

– Rapporter, for eksempel fra Statistisk Sentralbyrå, har vist at en uberettiget stor andel av det totale svevestøvet tilskrives bilene. Fyring i boliger og industri står for en større svevestøvkonsentrasjon.

– Men fortsatt framstår biltrafikken som hovedårsaken, sier Syvaldsen. Han mener det er et demokratisk problem. Miljøpolitikken styres på feil premisser. Den store innsatsen settes inn upresist, og ikke i retning av rentbrennende ovner i byene.

Lett spill

Grunnen til det han oppfatter som feil fokus, er Syvaldsen ikke i tvil om. Sterke krefter i miljøbevegelsen og det politiske liv ønsker en enklere motstander, som i tillegg kan avgiftsbelegges uten videre.

– Hver gang problemstillingen svevestøv er i media ser vi hvor lett spill de har; biltrafikken er skurken.

– Og hver gang ser vi hvor lite flinke vi nordmenn er til å protestere. Hvis norsk bilavgiftspolitikk ble innført i Frankrike hadde det blitt protestkøer fra Paris til grensen.

Syvaldsen synes det er skremmende å se hvor kunnskapsløst og populistisk biltrafikken brukes som ekstra skyts i miljøpolitikken.

– Til og med bileierorganisasjonen NAF kaster seg på popularitetsbølgen, og anbefaler veiprising, noe som vil slå ut enormt negativt for transportnæringen.

 

Ukjent antall

Syvaldsen peker på SSB-statistikk, der svevestøvkurven for dieselbiler har gått dramatisk ned siden 2010. Mens utslippene fra fyring har gått opp.

– Det er bare å innrømme at miljøsiden er dyktige til å opprettholde et feil inntrykk. Og i Oslo er de spesielt flinke. Der er og skal fortsatt et ukjent antall parkeringsplasser fjernes og erstattes med sykkelstier og fysiske hindringer for privatbiler og næringstrafikk. Jeg la merke til at en telling kunne vise til to syklister på ett døgn.