Blant de første med FMX betongbil

Ole Torfinn Tveit, som kjører betong for Skedsmo Betongfabrikk AS, er blant de aller første som har fått levert nye Volvo FMX som betongbil. Bilen er en FMX med 460 hk i 8x4-versjon med Intermix betongtrommel på 10 kubikkmeter.

Ole Torfinn Tveit som kjører for Skedsmo Betong, er en av de aller første i Norge som tar i bruk en Volvo FMX som betongbil. Volvo-importøren har virkelig fått aksept i markedet for denne bilen som 4-akslet betongbil. ( Foto Terje Borud)

Ole Torfinn Tveit som kjører for Skedsmo Betong, er en av de aller første i Norge som tar i bruk en Volvo FMX som betongbil. Volvo-importøren har virkelig fått aksept i markedet for denne bilen som 4-akslet betongbil. ( Foto Terje Borud)

Publisert Oppdatert

- Dette er en av de første FMX betongbilene vi leverer av en komplett bilserie. Denne serien har vi bygget opp sammen med Lium AS på Lierskogen i Buskerud, forteller Terje Døhlen ved Volvo Truck Center på Jessheim.

Initiativet til satsingen kom fra Lium AS. Volvo Norge tok utfordringen, og de første fem betongbilene som ble bygget, forsvant med en gang.

Nå er vi i gang med seks biler til, og vi har på denne måten entret betongsegmentet med et brak, sier Terje Døhlen.

Ole Torfinn Tveit har kjørt betong for Skedsmo Betongfabrikk siden 1988. Tidligere kjørte han trekkvogn og dro anleggsmaskiner for Volvo Norge på brygga i Oslo. Den nye Volvoen erstatter en FH16 550 8x4 med transportbånd, som var en mye tyngre løsning, forteller Tveit.

Den nye bilen er svært vektfokusert. FMX'en har 13 liters 460 hk motor, I-Shift, aluminiumsfelger og lettvektstrommel. Alle disse momentene er med på å senke vekt og gi mer nyttelast.