Ford Ranger wildtrack x:

Wildly successful

Flertallet av 943 Ford Ranger solgt i 2018 var med høyeste utstyrsnivå

Nyttelasten på like under ett tonn er bra i denne klassen, selv om det blir litt puslete i forhold til en Cat 998 med en steinblokk på 30 tonn foran..
Nyttelasten på like under ett tonn er bra i denne klassen, selv om det blir litt puslete i forhold til en Cat 998 med en steinblokk på 30 tonn foran.. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Så det på OFV-statistikken? Ford Ranger var helt oppe på andreplassen og pustet Toyota Hilux i nakken?

Eller kanskje 124 biler i differanse ikke er å puste noen i nakken, likevel imponerende med så hard konkurranse, tenker vi.

Alle skal ha høy spec

- Kunder av Ranger er over gjennomsnittet interessert i biler og Ranger har en høy «nabofaktor», poengterer Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge.

Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge.
Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge. Foto: Ford

Og av de 943 Ranger-utgavene som ble registrert i 2018 er det flest av de godt utstyrte variantene som selger mest. Det bekrefter på en måte at kundene er interessert i bil, mer enn bare et transportmiddel fra A til B.

- Godt utstyrte varianter av Limited og Wildtrak, 200 HK med automat selges mest, av karosserivarianter er dobbel cab ca. 65% av salget, og rab cab 35%, bekrefter hun.

Nå skal det satses mer på de rimeligere variantene med den nye 2-litersmotoren med 170 HK-motor med 10-trinns automatgirkasse.

Men før det, har vi tatt en siste tur med "rekkefemmern til Ford.

Ford Ranger Wildtrack X har sorte eksteriørdetaljer, blant annet bøylen på planet, fangere osv.
Ford Ranger Wildtrack X har sorte eksteriørdetaljer, blant annet bøylen på planet, fangere osv. Foto: Fredrik Saugstad

Rekkefemmerns siste sukk?

Er dette den siste gangen jeg får høre gromlyden fra Fords femsylindrede diesel, spør jeg meg selv.

For med lanseringen av den oppgraderte Ranger med 2-liters diesel med bi-turbo på «gromversjonen» må du kanskje sette deg i en Mercedes-Benz X-Klasse 350D eller Volkswagen Amarok for å nyte lyden av mer enn fire sylindre i en pickup i denne klassen. Jeg liker i hvert fall lyden, responsen og følelsen den 3,2-liters store motoren gir, har gitt.

Rekkefemmeren er sterk og god, særlig god med tilhenger på 2 til 3,5 tonn bak.
Rekkefemmeren er sterk og god, særlig god med tilhenger på 2 til 3,5 tonn bak. Foto: Fredrik Saugstad

Dessuten er dette en av de aller beste valgene du kan gjøre om du skal trekke tung henger.

På vår kjøring som bestod av en tredjedel bykjøring og to treddeler landevei, havnet forbruket på 0,95 liter på mila, kjørecomputeren hintet om 0,91, mens i vognkortet står det 0,87 liter på mila ved kombinert forbruk. Med dette er den nært opp til mange av de andre i pickupklassen

Ranger oppfører seg fint på anleggsveier og i terrenget.
Ranger oppfører seg fint på anleggsveier og i terrenget. Foto: Fredrik Saugstad

Komforten er relativ høy, setene er gode, og god støyisolering gjør den fin på langkjøring, men klarer den seg også fint på anleggsveiene og i terrenget.

Bra seter er et pluss, Ford selger aller flest modeller med høyt utstyrsnivå.
Bra seter er et pluss, Ford selger aller flest modeller med høyt utstyrsnivå. Foto: Fredrik Saugstad

Denne utgaven var satt opp med offroad-pakka som har elektrisk differensiallås på bakakselen, beskyttelsesplate under motor, gearkasse og drivstofftank.

De sorte detaljene på Wildtrack X kommer best frem om de sorte sommerfelgene hadde vært på
De sorte detaljene på Wildtrack X kommer best frem om de sorte sommerfelgene hadde vært på Foto: Fredrik Saugstad