Volvo Maskin Ålesund:

Får kjøre landets første EWR170E

Wilfred Aaberg, maskinfører hos Lindset Entreprenør, blir førstemann ut i Volvos nye EWR170E.
Wilfred Aaberg, maskinfører hos Lindset Entreprenør, blir førstemann ut i Volvos nye EWR170E. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Wilfred blir en av landets første til å ta nye Volvo EWR170E i bruk

Den ferske hjulgraveren Volvo CE EWR170E står til klargjøring hos Volvo Maskin Ålesund da AnleggsMagasinet titter innom.

Maskinen blir svæææært godt utstyrt, til og med til hjulgraver å være.

Et par spesielle ekstras har maskinfører Wilfred Aaberg fått med seg.

Kamera og lys

Under stikka er det et lite kamera med lys. Det gir bedre oversikt og kontroll om sikten er hindret.

- Bildet på skjermen i hytta er så god at man kan grave etter det, forklarer Wilfred.

Det er også montert lys på overside av bom, også dette for økt kontroll og sikkerhet.

Det gjør det lettere å holde styr på ledningsstrekk i høstmørket for eksempel.

Mye utstyr, legge merke til kamera under stikka.
Mye utstyr, legge merke til kamera under stikka. Foto: Fredrik Saugstad

Vanskelig uten korthekka hjulgraver

Lindset Entreprenør har mye graving for Sula kommune, og det blir mye VA-arbeid langs vei.

Arbeidet hadde vært vanskelig å gjøre uten hjulgraver med kort hekk forklarer Wilfred. Han har kjørt en Volvo 140-hjulgraver til nå. Det har fungert bra, men de hadde lyst til å gå opp et hakk.

- Jeg liker hjulgravere, de er veldig fleksible.

Denne maskinen er satt opp uten støttebein, med kun skjær, av den enkle grunnen at Wilfred stort sett ikke bruker det.

Tilhengerfeste er viktig, her er det under montering i følge den nye normen på krok.
Tilhengerfeste er viktig, her er det under montering i følge den nye normen på krok. Foto: Fredrik Saugstad

En EWR170 har operativ vekt på drøye 18 tonn, med litt utstyr ligger den helt på grensa av hva Wilfred og Lindset Entreprenør kan bruke. Men den er innafor, smiler han.

Les mer om de nye hjulgraverne her:

Rykende fersk distriktssjef

Frank Sannes gikk inn i stillingen som distriktssjef for Møre og Romsdal fra august. Han har jobbet 10 år i Bertel O. Steen og drev sist med varebiler på BOS-avdelingen i Molde.

Han og avdelingsleder i Ålesund, Eivind Bøe, opplever markedet som normalt, men avventende.

Venter på Nordøyvegen

Og det alle i regionen går og venter på er om Nordøyvegen-prosjektet blir noe av, og når det blir.

Om det kommer igang får det veldig mye å si for området, ikke minst med tanke på alle underentreprenørene som vil bli involvert.

- Vi har sett for oss drift døgnet rundt, med egne løsninger for service og deleforyninger med båt, forklarer Eivind.

Skipstunnelen ved Stat

I tillegg til det ene kjempeprosjektet venter man også på skipstunnelen ved Stat.

De to prosjektene vil være avgjørende for markedet der.

Frank Sannes er ny distriktssjef for Volvo Maskin i Møre og Romsdal.
Frank Sannes er ny distriktssjef for Volvo Maskin i Møre og Romsdal. Foto: Fredrik Saugstad

Avdelingen utenfor Ålesund feirer 10 år i bygget med 13 ansatte. Avdelingene her og i Molde er til sammen 22 ansatte. Eivind merker at kundene deres har normal aktivietet og greit med arbeid, blant annet skjer det litt på vannkraft. I alt har de 1100 aktive maskiner ute nå og disse blir servet av 13 servicebiler totalt i Møre og Romsdal.

Abonner på AnleggsMagasinet