23948sdkhjf

Verdens lengste jernbanetunnel:: Brenner Base-tunnelen tar form

De to løpene blir totalt 64 kilometer lange når Brenner Base-tunnelen står ferdig i 2025.

Fra Innsbruck i Østerrike til Fortezza i Italia, med Brennerpasset på 1370 meter over seg, vil passasjertogene passere under i en hastighet av 250 kilometer i timen, mens godstogene vil holde 120 kilometer i timen.

Fra 80 til 25 minutter

Dagens Brenner-linje, som er 150 år gammel, byr på store høydeforskjeller, noe som blir så å si eliminert i den nye tunnelen. For passasjerene vil dette kutte reisetiden med to tredeler, fra 80 til 25 minutter. Med sine 55 kilometer i lengde med det systemet som blir laget nå og den allerede ferdigstilte tilkoblingslinja på Innsbruck-siden, blir tunnelsystemet 64 kilometer langt og verdens lengste underjordiske jernbanetunnel.

Men om man kun regner med tunnellengdene som produseres nå er det fortsatt Gotthard Base-tunnelen i Sveits som er lengst med sine 57 kilometer.

70 prosent med TBM

Kostnaden er beregnet til 10 milliarder Euro. Det er Østerrike med 30%, Italia med 30% og EU med 40% som betaler prosjektet sammen. Prosjektet drives av selskapet BBT, som eies 50 prosent av østeriske ÖBB og 50 prosent av italienske TFB.

TBM, tunnelboremaskiner, brukes på 70 prosent av tunnelene, mens resterende 30 prosent blir drevet med vanlig skyting. Mengden sprengstein som må fraktes ut blir 22 millioner kubikkmeter. To tredeler av dette blir deponert.

Prosjektet er stort på alle måter og det er en rekke tall som er imponerende i seg selv. Det er tatt 32.000 prøveboringer i planleggingsfasen, 1350 vannressurspunkter blir målt hver måned og anleggsarbeidene vil etter planen fortsette til år 2025.

To millioner tunge kjøretøy

Med to millioner tunge kjøretøy i året, går 40 prosent av all alpekryssende trafikk går på veiene gjennom dette passet. Det illustrerer viktigheten av transportkorridoren.

Arbeidene startet i 2007 og med alle tilslagsløp, servicetunneler og hovedløp, blir det totale antall kilometer med tunnel hele 200.

I høst hadde allerede 31 kilometer av tunnelen blitt drevet.

Tunneldiameteren blir på 8,1 meter i hovedløpene og de to løpene vil ha en avstand på 40 til 70 meter mellom hverandre. Løpene blir koblet sammen med tverrløp for hver 333. meter som fungerer som evakueringstunneler.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109