Brøytet mer, saltet mer

Sist vinter ble det brøytet mer og saltet mer. Sandstrøing økte mest.

Nedgangen i saltmengdene forrige sesong må først og fremst tilskrives en halvering i Region vest

Nedgangen i saltmengdene forrige sesong må først og fremst tilskrives en halvering i Region vest Foto: Svein-Ove Arnesen

Publisert Oppdatert
Direktør Veg- og transportavdelingen i Statens vegvesen Vegdirektoratet, Lars Erik Hauer

Direktør Veg- og transportavdelingen i Statens vegvesen Vegdirektoratet, Lars Erik Hauer Foto: Foto: Knut Opeide

Vegvesenets entreprenører tilbakela 18,7 millioner kilometer for å holde standarden på vegene sist vinter. Dette var 2,1 millioner km - eller 13 prosent - lengre i fjor enn året før.

Saltforbruket var 214.000 tonn - en økning på fire prosent fra vinteren 2011/2012. Men mest økte bruken av sand med over 8 prosent.

- Dette tyder på at vår strategi med mer forsiktig bruk av salting virker. Vi ønsker at entreprenørene brøyter mer for å fjerne mest mulig snø før man salter, sier direktør Lars Erik Hauer i veg- og transportavdelingen i Vegdirektoratet.

Salting, strøing og brøyting skal holde vegene oppe og sørge for at bilistene og transportører kommer sikkert fram til rett tid. - Vi kommer ikke utenom bruk av salt, men har lagt opp en strategi for nye kontrakter som skal holde saltforbruket på et lavest mulig nivå, sier direktør Lars Erik Hauer i veg- og transportavdelingen i Vegdirektoratet.

De siste fem årene har saltforbruket ligget på mellom 200.000 og 238.000 tonn.

- Det er opplagt at temperatursvingninger rundt null grader, snøfall og mengden av snø påvirker saltbruket mye, sier Hauer.