Veteran:

Bulldoser fra Hallingdal

En gammel bulldoser skal opprinnelig ha vært brukt til å bygge ut linjenettet i Hallingdal før den havnet først på Dokka, så på Hov i Land. Nå står den i Trøndelag.

Denne maskinen er en Cat D5 fra 1973 som inntil nå har tilhørt Bjarte Askvig fra Hov i Søndre Land. Den har blitt brukt både i grustak, til planering av alpinanlegg og til bygging av linjemaster.

Denne maskinen er en Cat D5 fra 1973 som inntil nå har tilhørt Bjarte Askvig fra Hov i Søndre Land. Den har blitt brukt både i grustak, til planering av alpinanlegg og til bygging av linjemaster. Foto: Privat

Publisert Oppdatert

Maskinen er en Cat D5 fra 1973 som inntil nå har tilhørt Bjarte Askvig fra Søndre Land.

I 2014, da denne artikkelen stod på trykk i AnlegsMagasinet, ble den solgt videre til et firma i Melhus i Sør-Trøndelag.

Askvig fortalte da at maskinen kom til ham fra Sjåheim Anlegg på Dokka. Han kjøpte den først og fremst for å bruke den til å rydde på et beiteområde.

Byråkrati på jordet

Han fikk imidlertid byråkratiske forviklinger med det planlagte prosjektet. Det viste seg nemlig at han måtte søke om tillatelse til dette først. Det å bruke bulldoser på jorde regnes visstnok som landbruksendring og da må det søkes.

Da ga han mer eller mindre opp og fant en annen løsning på problemet. Dermed har maskinen blitt stående i lang tid mer eller mindre ubrukt og han valgte å selge den videre.

 

Dette er den aller første utgaven av Caterpillar D5. Den kom i 1939 og det ble laget kun 46 eksemplarer av den. Nå står den på museum i USA.

Dette er den aller første utgaven av Caterpillar D5. Den kom i 1939 og det ble laget kun 46 eksemplarer av den. Nå står den på museum i USA. Foto: Jack Snell

Godt vedlikeholdt

Ove Sjåheim i Sjåheim anlegg på Dokka husker maskinen veldig godt og har selv ført den mange ganger. Han forteller at de solgte den for noen år tidligere. Da hadde de hatt den i tre-års tid.

- Den kommer egentlig fra Hallingdal, vi kjøpte den brukt der, forteller han.

Maskinen har ikke gått mer enn 5700 timer og bærer preg av å ha blitt tatt godt vare på i alle disse årene. Sjåheim forteller at han har lakkert den på nytt i tillegg til at han har gjort ganske mye vedlikehold med den.

- Jeg har i alle fall skiftet kjeder, et stempel i motoren og toppen, forteller han. Batteriet er dessuten nytt.  Bortsett fra det er maskinen ganske original.

Han tror ikke den er brukt stort etter at de solgte den, kanskje ikke mer enn 20 timer.

Da maskinen var i bruk av Sjåheim Anlegg, ble den hovedsakelig brukt i et grustak, men også til å brøyte skogsbilveier.

Da maskinen var i bruk av Sjåheim Anlegg, ble den hovedsakelig brukt i et grustak, men også til å brøyte skogsbilveier. Foto: Privat

Anvendelig maskin

Da den var hos dem ble den brukt til planering i grustak. Firmaet Sjåheim Anlegg driver med grus og i grustaket fungerte den gamle maskinen veldig bra.

- Men jeg brukte den også noe til brøyting av skogsbilveier om vinteren, legger han til.

I Hallingdal vet han at maskinen blant annet har blitt brukt til planering i en alpinbakke. Den hadde to eiere i Hallingdal og det skal ha vært eier nummer to som brukte den i alpinbakken. Første eier skal ha vært Hallingdal Linjebygg og der skal den ha blitt brukt til å trekke master og stokker. Egentlig er maskinen anvendelig til litt av hvert. Sjåheim forteller at den også har en kraftig vinsj.

Sekssylindret Cat-diesel.

Sekssylindret Cat-diesel. Foto: Privat

Selv om maskinen er noen år gammel, er den ikke brukt mer enn 5700 timer og er blitt tatt godt vare på.

Selv om maskinen er noen år gammel, er den ikke brukt mer enn 5700 timer og er blitt tatt godt vare på. Foto: Privat

Maskin for gummiplantasjer

I 1925 ble selskapt Caterpillar grunnlagt etter at to selskaper slo seg sammen og dannet Caterpillar Tractor Co. Det nye selskapets hovedstrategi var å spesialisere seg på ett produkt som til gjengjeld skulle være det aller beste. Formålet var å produsere maskiner for landbruket og industrien. Selskapet valgte å satse på beltetraktorer og var tidlig ute med dieselmotorer på maskinene sine. På dette området satset de på å bli best i verden. Hovedkontoret har de i Peoria i Illinois.

Den opprinnelige D5 beltetraktoren ble lansert allerede i 1939 som en etterfølger av modellen D4. Den hadde blitt utstyrt med sekssylindret motor i stedet for den gamle firesylindrede dieselmotoren og ytelsen var økt til 50 HK. Vekten var på noe over fire tonn (9000lbs).

Modellen ble likevel bare produsert dette ene året og Caterpillar laget ikke mer enn 46 eksemplarer av den. De aller fleste av dem ble solgt til regjeringen og brukt på deres gummiplantasjer. Den aller første D5 er faktisk fortsatt i live og står på museum i USA. I følge opplysninger fra museet ble den solgt til det amerikanske forsvaret som foretrakk den framfor D4 fordi den hadde kraftigere motor.

Fortsatt var det gamle klenodiet i brukbar stand da disse bildene blet att i 2014. Maskinen hadde nettopp blitt solgt videre til et firma i Sør-Trøndelag.

Fortsatt var det gamle klenodiet i brukbar stand da disse bildene blet att i 2014. Maskinen hadde nettopp blitt solgt videre til et firma i Sør-Trøndelag. Foto: Privat

Global vekst

Selv om den opprinnelige modellen bare ble produsert dette året og i et begrenset antall, så besluttet Caterpillar å ta opp igjen produksjonen etter krigen. Den nye D5, som ofte også blir omtalt som D5B, kom i 1966 og ble produsert i mange år framover. Faktisk er modellen fortsatt i salg, selvsagt med mange modifikasjoner. I dag heter modellen D5K.

I årene etter krigen opplevde Caterpillar en enorm global vekst som gjorde den til et av de ledende selskapene i verden når det gjaldt de fleste typene anleggsmaskiner, deriblant bulldosere.

To viktige faktorer var med og ga selskapet en utrolig god start når det gjelder beltetraktorer og bulldosere. For det første var Caterpillar en av tilbyderne da det amerikanske forsvaret under krigen skulle standardisere sine bulldosere og satse på kun ett merke. I konkurranse med Allis Chalmers og International Harvester var det Caterpillar som dro det lengste strået. Dermed fikk de et kraftig forsprang på sine to konkurrenter.

Den andre faktoren kom etter krigen, da USA skulle utbygge veinettet sitt i 1960-årene. Eisenhower hadde latt seg imponere av motorvegene i Tyskland og ønsket en tilsvarende oppgradering av det amerikanske veinettet. På det tidspunktet kunne Caterpillar tilby det mest komplette maskinprogrammet for masseforflytning og hadde i tillegg til beltetraktorer og bulldosere også veghøvler og scrapere.

På 70-tallet var Caterpillar en gigant når det gjaldt bulldosere og beltetraktorer med en markedsandel på hele 65 – 70 %. Selskapets store fordel i forhold til konkurrenter som for eksempel Komatsu var at de hadde et godt utbygd forhandlernett. I 1971 kom omtrent halvparten av inntektene på 2200 millioner dollar fra markeder utenfor USA.