Cat 906 Electric

Cat sier de er klare for elektrifisering - men 906 Electric er et stykke unna produksjonsklar.

Publisert Oppdatert

Cat viste konseptmaskinen 906 Electric under Bauma.

Deres elektrifisering har så langt dreiet seg om større maskiner med dieselelektrisk drivlinje fra Cat, sist med doseren D6 XE som ble introdusert i år og hjullasteren 988K XE som ble introdusert i 2017.

Type 2-lader med tre timer fra 0 til full og opptil syv timers arbeidstid, men alt dette er teoretisk siden maskinen vil bli lansert med andre spesifikasjoner enn denne.
Type 2-lader med tre timer fra 0 til full og opptil syv timers arbeidstid, men alt dette er teoretisk siden maskinen vil bli lansert med andre spesifikasjoner enn denne. Foto: Fredrik Saugstad

Fra fabrikken har det foreløpig ikke vært så mye prat om noen batterielektrisk maskin, noe Pon Equipment i Norge har tatt følgene av og laget sin egen nullutslippsserie Z-Line.

Klare for el

Men nå er Cat klare for elektrifisering, sier de.

Det var noe av budskapet under Bauma og litt av poenget med å vise den ennå ikke produksjonsklare 906 Electric.

- Hjullasteren er egentlig en røff prototype og vinduene på førerhytta var "blendet" på messa fordi maskinen bærer preg av å være under testing, forklarte Dominic Bunting som jobber med utvikling av Cats kompakte hjullastere 901 til 938.

Cat 906 Electric Concept ble vist sentralt inne i Cat-hallen, men det er fortsatt flere år til den kommer i produksjon.
Cat 906 Electric Concept ble vist sentralt inne i Cat-hallen, men det er fortsatt flere år til den kommer i produksjon. Foto: Fredrik Saugstad

Denne har 40 kilowattimers batterikapasitet, men den vil få 60 kw/t når den blir lansert i et begrenset antall om to ca to år, får Anleggsmagasinet vite.

I tillegg vil den få andre spesifikasjoner enn denne, forklarte Bunting.

Cat investert i Fisker

Cat fortalte i okotber 2018 at de har investert i e-mobilitet og teknologiselskapet Fisker Inc, noe som peker i retning av batteriinteresse.
Ifølge en pressemeldingen tar investeringen sikte på å få fart på utviklingen av faststoff batteriteknologi for bruk i anlegg, energilagring, transport og gruvedrift.

Tre timers lading

Maskinen er satt opp med type 2-lader og skal klare 0 til 100 prosents ladenivå i løpet av tre timer med innebygget hurtilader.

Maskinen er 300 kilo tyngre enn en standard 906.

Specs: Cat 906 Electric Concept

Batteri: Lithiumion
Arbeidstid: 7 – 5 – 3 timer
Lader: Innebygget hurtiglader
Vekt: 5,6 tonn