Første dieselelektriske hjullaster fra Cat

Nye Cat 988K XE på 52,7 til 54,3 tonn er på plass med dieselelektrisk drift.

I stedet for vanlig momentfordeler mellom motor og gearkasse, har den en generator og i stedet for gearkasse har den elektrisk motor. Foto: Fredrik Saugstad

I stedet for vanlig momentfordeler mellom motor og gearkasse, har den en generator og i stedet for gearkasse har den elektrisk motor. Foto: Fredrik Saugstad

Publisert

Selv om den er 90 prosent lik sin konvensjonelle bror 988K, skal den klare 25 prosent høyere effektivitet og opp mot 10 prosent høyere produktivitet på lasting og transport enn 988K. Så i denne klassen (45-50 tonns) kan kunden velge mellom 986K, 988K og 988K XE, velger man riktig, skal det være de mest kostnadseffektive hjullasterene i sine segment ifølge Cats pressemelding.

Norske kunder er interessert

Begge hjulasterne, 986K og 988K XE, er interessante for det norske markedet.

En 986K er bestilt og på vei allerede, forteller Fredrik Sætren, hjullastereksperten hos Pon Equipment.

Fredrik Sætren, hjullastereksperten hos Pon Equipment hadde med seg flere interesserte norske kunder til Steinexpo 2017. Foto: Fredrik Saugstad

Fredrik Sætren, hjullastereksperten hos Pon Equipment hadde med seg flere interesserte norske kunder til Steinexpo 2017. Foto: Fredrik Saugstad

Med seg hadde Sætren en knippe store norske entreprenører som alle var interesserte i den nye teknologien.

988K XE som hadde sin offisielle lansering under den første messedagen på Steinexpo, er interessant for en rekke norske kunder, særlig for tunneldriving hvor den skal gå med sidetipp.

– I Norge er det drill and blast som gjelder, da er hjullasttere som dette midt i blinken.

Oppgaver hvor man laster rett fra røysa eller fra sprengt masse egner den seg godt.

Stor maskin lover store tall

Under tung belastning, eller når man kjører maks, skal den være opptil 49 prosent mer effektiv ifølge Cat.

Som på en elbil har 988K XE bare et trinn, så maskinen fungerer effektivt uten noen gearskift. Foto: Fredrik Saugstad

Som på en elbil har 988K XE bare et trinn, så maskinen fungerer effektivt uten noen gearskift. Foto: Fredrik Saugstad

Den vil produsere omtrent den samme mengden, men med mindre diesel, forteller Sætren.

– Jo mer man krever av maskinen, jo mer tjener man på å bruke denne.

Cat 988K XE

Motor: Cat C18 Acert

Effekt: 588 hk / 439 kW

Arbeidsvekt standard: 52,8 tonn

Arbeidsvekt High Lift: 54,3 tonn

Nominell nyttelast standard i løse masser: 11,3 tonn

Nominell nyttelast High Lift i løse masser: 11,3 tonn

Skuffestørrelser: 4,7 til 13 m3

Tippehøyde standard: 3,5 m

Tippehøyde High Lift: 3,9 m

Stort sparepotensial

Kundenes interesse her er økt forjeneste, og om man bruker et litt snillere tall som 25 prosent, vil det fortsatt gjøre store utslag når det er snakk om normalt forbruk på 35 til 45 liter i timen.

Maskinene produseres i USA, Sætren tror XE-modellene nå utgjør en overgangsfase og at alle maskinene i denne klassen til slutt vil ha teknologi som dette.

Når Cat konstruerte 988K-modellen, visste de om XE-versjonen, og den ble konstruert med tanke på dieselelektrisk drift.

Fra tiptruckene

Cats første dieselelktriske hjullaster 988K XE skal være opptil 25 prosent mer effektiv enn sin bror 988K. Foto: Fredrik Saugstad

Cats første dieselelktriske hjullaster 988K XE skal være opptil 25 prosent mer effektiv enn sin bror 988K. Foto: Fredrik Saugstad

Teknologien har eksistert hos Caterpillar en del år på de store tiptruckene, men der er det mer for å håndtere så voldsomme krefter.

Han forklarer at vi når har krysset en terskel hvor dieselelektrisk lønner seg, iform av redusert forbruk og det derfor dukker opp på hjullasterne.

988K XE kjører helt trinnløst, fremover og bakover. Den har virtuelle giear, eller forskjelloige hastighetstrinn, i tillegg bremser den med elektromotoren.