cat m323F:

Lanserer banemaskin midt i baneboomen

det har aldri blitt bygget så mye bane og samtidig øker vedlikeholdsbehovet

Cat lanserer sin første formålsbygde hjulgående banemaskin
Cat lanserer sin første formålsbygde hjulgående banemaskin Foto: Cat
Publisert Oppdatert

Protypen på Cats første hjulgående banemaskin bygget for formålet, M323F, så vi for første gang på Bauma i 2016.

Nå er den klar for markedet og kan bestilles i Norge. Ifølge Vilmundur Theodorsson i Pon Equipment, er det stor interesse og maskinen blir omtalt som en viktig brikke i Pons utvikling mot jernbanesektoren.

Jevnt vedlikeholdsnivå

For en slik maskin er særlig vedlikehold og fornyelse av banen en viktig rolle og der opprettholdes nivået frem til 2021.

- Bane NOR har i år et budsjett på 4,3 milliarder til vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen. Vi regner med at vi opprettholder dette nivået fram mot 2021, forteller Kjell Bakken, kommunikasjonssjef infrastrukturdivisjonen i Bane NOR.

Forebyggende og korrektivt vedlikehold forventes å ligge på årets nivå, som er i overkant av 1,7 milliarder kroner, mens fornyelse av anlegg er på minimum 2,1 milliarder kroner hvert år i 2019 til 2021.

- Vi planlegger med årets nivå på ca 2,55 milliarder kroner i året fra 2019 til 2021, forklarer Bakken.

Cat M323F har 104 kilonewton trekkraft på vei, på bane har den 45 kilonewton trekkraft.
Cat M323F har 104 kilonewton trekkraft på vei, på bane har den 45 kilonewton trekkraft. Foto: Cat

Byggeboom

Årets investeringsbudsjett for ny jernbane er på nær 8,9 milliarder kroner.

Neste år er summen ventet å øke til 15,514 milliarder kroner i følge prognosesenteret.

I løpet av de neste tre årene skal Bane NOR inngå kontrakter for 60 milliarder kroner.

Oppfyller standarder

Cat har ihvertfall gjort hjemmeleksa si her og utviklet maskinen sammen med baneeksperter. Maskinen skal ha blitt utviklet for å oppfylle alle standarder inkludert EN15746 og den er utformet for stabilitet på skinner, pålitelighet og ytelse.

Dette er Cats første hjulgående 
banemaskin som er bygget fra 
grunnen til formålet.
Dette er Cats første hjulgående banemaskin som er bygget fra grunnen til formålet. Foto: Cat

Motoren er en Cat C4 Acert på 112 kilowatt med blant annet Eco-mode. Cat har utstyrt deres første egne banemaskin med uavhengig hydrostatisk transmisjon for akslene som driver jernbanehjulene. Den har et dieselpartikkelfilter som skal vare ut maskinens levetid og den oppfyller steg IV-utslippskravene.

Abonner på AnleggsMagasinet