Nye Cat 320 og Cat 323

For første gang har Cat brydd seg om tiltrotator i utviklingen av en maskinserie

Svein Arne Delbekk har vært med i utviklingsfasen av de nye maskinene. Blant annet har han gitt feedback om tilrettelegging for bruk av tiltrotator. Foto: Fredrik Saugstad

Svein Arne Delbekk har vært med i utviklingsfasen av de nye maskinene. Blant annet har han gitt feedback om tilrettelegging for bruk av tiltrotator. Foto: Fredrik Saugstad

Publisert

Cat har jobbet fem år med deres Next-gen HEX, eller neste generasjons gravemaskiner. De har brukt tilbakemeldinger fra maskinførere verden rundt i tillegg til data fra Product Link.

Forventningene er relativt høye i Pon-leiren og hos trofaste Cat-kunder.

Helt ny maskin

Svein Arne Delbekk, produktsjef gravemaskiner i Pon Equipment, kan fortelle at prosjektet har pågått i 4-5 år, i stedet for å flikke på den gamle, har Cat laget helt nye maskiner.

– Vi er litt stolte av dette her, både maskin og teknologien, innrømmer produktsjefen.

For første gang

Pon Equipment i Norge og Sverige har gitt feedback til Cat angående tilpasning for bruk av tiltrotator på den nye serien. For kunden innebærer det en maskin som er langt mer ferdig tilpasset for bruk av tiltrotator. Stort sett alle maskinene i denne klassen går med tiltrotator i både Sverige og Norge, så dette er et viktig poeng.

– Det er første gangen Cat har brydd seg om rotator i utviklingen av en maskinserie, forklarer Delbekk.

Fra venstre: Cat 320, Cat 323 og Cat 320GC (general construction). Foto: Fredrik Saugstad

Fra venstre: Cat 320, Cat 323 og Cat 320GC (general construction). Foto: Fredrik Saugstad

Ingen bokstaver

De to nye modellene, Cat 320 og Cat 323, på henholdsvis 21,5 tonn og 25 tonn er nå uten bokstaver i modellnavnet.

Heretter skal modellen 320 hete 320 og det er serienumrene som skal fortelle hvilken modell og generasjon det er snakk om.

Overbygget er blitt slankere og der tydelig at sikten bakover er bedret. Foto: Fredrik Saugstad

Overbygget er blitt slankere og der tydelig at sikten bakover er bedret. Foto: Fredrik Saugstad

De to maskinene så å si identiske, men 323 har større motvekt, sekssylindret motor og større kapasitet. Den er laget for å produsere maksimalt med tonn, mens 320 er laget for å produsere mest med høyest mulig effektivitet.

Dieseltanken er støpt i high-durability-plastic, det utnytter alle små kroker og kriker slik den rommer 345 liter i tillegg til å fylle rollen som trappetrinn. Foto: Fredrik Saugstad

Dieseltanken er støpt i high-durability-plastic, det utnytter alle små kroker og kriker slik den rommer 345 liter i tillegg til å fylle rollen som trappetrinn. Foto: Fredrik Saugstad

Samme pris..ca

De signalene vi har fått tyder på at prisen skal være lik den gamle.

Man får maskinen med alt utstyret som standard, så kan kunden prøve det, og så betale for de systemene han ønsker.

Noen detaljer blir annerledes på produksjonsmaskinene, da maskinene vist i Malaga er førseriemaskiner, forklarer han.

Førerhytta er større og har bedre sikt, bakvinduet er godkjent som nødutgang. Foto: Fredrik Saugstad

Førerhytta er større og har bedre sikt, bakvinduet er godkjent som nødutgang. Foto: Fredrik Saugstad

Men designet og nyhetene blir som vi ser her. At det er fem vifter i stedet for en stor, er en av de smarte nyhtene Delbekk trekker frem. Da bruker de bare energi på kjøling der det trengs og det reduserer drivstofforbruket.

Bakvinduet er blitt en god del større og kan dyttes ut slik at det blir nødutgang. Foto: Fredrik Saugstad

Bakvinduet er blitt en god del større og kan dyttes ut slik at det blir nødutgang. Foto: Fredrik Saugstad

Den nye 11-tommers berøringsskjermen viser fugleperspektiv av maskinen (ekstrautstyr) samtidig som man kan se assist-funksjoner og annet. Foto: Fredrik Saugstad

Den nye 11-tommers berøringsskjermen viser fugleperspektiv av maskinen (ekstrautstyr) samtidig som man kan se assist-funksjoner og annet. Foto: Fredrik Saugstad

Premium-modellene tas inn først (320 og 323), og foreløpig er det ingen planer om å ta inn GC-modellen. – Jeg er vel spent på mottagelsen på dette med nøkkelløs start i forhold til folk som bare skal flytte maskinen. Men da er det nesten bedre at man legger igjen nøkkelen i maskin i stedet for å gi bort koden, kommenterer Delbekk. Han er også spent på reaksjonene på dieseltanken i svart plastikk, selv vet han at det er en smart og solid løsning.

Svein Arne Delbekk, produktsjef gravemaskiner i Pon Equipment poserer foran den nye Cat 320. Foto: Fredrik Saugstad

Svein Arne Delbekk, produktsjef gravemaskiner i Pon Equipment poserer foran den nye Cat 320. Foto: Fredrik Saugstad

Lisens-finansiert

320 og 323 - Forskjellen:

Cat 320

Firesylindrede motor, C4.4 Acert med to turboer og 162 hestekrefter eller 121 kilowatt. De to turboene skal sørge for bedre utnyttelse av motoren i tillegg til å gi nok effekt til å brenne rent filteret uten merkbart tap av effekt for føreren. Adblue-tanken er på 40 liter og er skjult under dekselet i fronten. Hovedpumpa gir 429 liter per minutt.

Cat 323

Den sekssylindrede Cat C7.1 Acert-motoren yter også 162 hestekrefter og 121 kilowatt og 429 liter per minutt på hydraulikken, men har høyere kapasitet ved at den bruker større motvekt, bredere belter og større skuffe. Dermed er den mer stabil og klarer raskere sykluser.

Det er teknologien som blir viet mest plass og fokus på denne lanseringen, det på tross av en helt ny serie beltergravere har sett dagens lys.

Cat kommer til å levere maskinene ferdig med alt av programvare og sensorer som skal til for å ha Cat Connect, Cat Grade med 2D, E-Fence, Assist og Payload I tillegg til rygge- og sidekamera.

Alt er standard og man har det i en prøveperiode først. Så må kunden bestemme seg for hvilke systemer man trenger, og betale lisens for disse.

Det er i hvert fall det vi tror kommer til å skje, det er ikke bekreftet enda hvordan dette blir.

Cat skal uansett ha betalt for systemene og utviklingskostnadene her og siden den nye serien ikke skal øke nevneverdig i pris, er nok dette måten å gjøre det på.

Maskinen og hjelpesystemene demonstreres. Foto: Fredrik Saugstad

Maskinen og hjelpesystemene demonstreres. Foto: Fredrik Saugstad

Føreren ser alt

Grade Assist er nå kombinert med CPM, Cat Production Meassurement. Man kan se forbruk, liter per produsert tonn, liter per time, forbruk på tomgangskjøring og hvor mye som er brukt på produksjon.

Disse tallene har vært tilgjengelige tidligere, men nå kan også føreren se dem på skjermen i hytta.

Innen 24 måneder

Planen til Cat er i utgangspunktet at alle modeller i graveserien skal være fornyet innen 2020, eller i løpet av 24 måneder.

Da er det snakk om beltegravere fra 10 tonn til 50 tonn.

På Vei og Anlegg 2018?

Maskinene er på plass første kvartal neste år, og de første i Norge vil vi nok se på Vei og Anlegg 2018, men produksjonen starter nå.