REnault Optifuel Challenge:

Cato til verdens-finalen

Med 2,9 liter på mila vant den glade distribusjonsføreren den norske finalen.

Cato Linnerud kjørte billigst og jublet da han fikk se resultatlista. Ikke dårlig det for en som kjørte sin tredje tur med anleggsbil med last i dag. Foto: Fredrik Saugstad
Cato Linnerud kjørte billigst og jublet da han fikk se resultatlista. Ikke dårlig det for en som kjørte sin tredje tur med anleggsbil med last i dag. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Renault Trucks Optifuel Challenge:

Med opptil 1,5 liters forskjell i forbruk på 10 deltakere på en 23 kilometer lang løype, blir det ekstra åpenbart at føreren er den avgjørende faktoren for å spare diesel.

Til Europa-finalen

Cato Linnerud ble lørdag ettermiddag kåret til vinneren med et snittforbruk på 30,13 liter per 100 kilometer på den innledende runden og snitt på 28,97 liter per 100 kilometer på finalerunden.

John Einar Høen, som var den andre finalisten, hadde et snitt på henholdsvis 32,77 og 31,03. Han kjører til vanlig for Ingruns Varetaxi i Trondheim / Singsås.

Det er første gang Renault Trucks arrangerer Optifuel-Challenge i Norge.
Det er første gang Renault Trucks arrangerer Optifuel-Challenge i Norge.

En jublende fornøyd Cato måtte la det synke inn at han skal forsvare de norske fargene i Madrid.

– Jeg hadde egentlig ikke en god følelse og var svært nervøs og tuklet med cruisecontrollen på første runde, smiler han.

Distribusjonssjåfør

Cato kjører til daglig distribusjonsbil hos Rightback.no i Oslo og finalerunden var hans tredje kjøretur i en anleggsbil med last så langt i livet.

Han kjørte på rett under 2,9 liter på mila i finalrunden i tillegg hadde han en høy utrullingsprosent (se lenger ned i saken).

Cato skal delta i den internasjonale finalen som går i Madrid 17. til 19. oktober.

Redskapen var en Renault C 520 6x4 lastet til 25 tonn. Foto: Fredrik Saugstad
Redskapen var en Renault C 520 6x4 lastet til 25 tonn. Foto: Fredrik Saugstad

Hvordan vant han?

Et viktig poeng er å se på utrullingen sier Jan Egil Aassveen fra Transportkompetanse AS.

Her scoret Cato hele 36 prosent, omtrent en tredel av turen tok han altså foten av gasspedalen.

I tillegg er det generell planlegging og bruke terrenget, oppoverbakke er negativt, men nedoverbakke er positivt.

Å bruke blikket og lese terreng og trafikk er det mye å hente på. Ofte kjører selv erfarne lastebilsjåfører for langt inn i situasjonen og så blir det for liten tid til å gjøre noe med det, forklarer Aassveen.

Dommerne bestod av Steinar Nordsveen og Jan Egil Aassveen. Begge transportkonsulenter og trafikklærere fra Transportkompetanse avdeling T.K Trafikkskole i Haugesund. Foto: Fredrik Saugstad
Dommerne bestod av Steinar Nordsveen og Jan Egil Aassveen. Begge transportkonsulenter og trafikklærere fra Transportkompetanse avdeling T.K Trafikkskole i Haugesund. Foto: Fredrik Saugstad

Mellom 3,6 og 2,9 liter på mila

Det er jo vanlig med seks til syv liter på mila på anleggskjøring og mange kjører med grove dekk, med tandem og kanskje med henger opp til 50 tonn totalt.

Det er uansett mye å hente, noe vi ser på forbruket som varierer fra 3,6 liter på mila til 2,9 liter på mila blant de 10 deltagerne her, forklarer Nordsveen og Aassveen.

Per Bruun, sales manager Renault Trucks, Jan-Erik Pedersen, Dynafleet Product Manager i Volvo Norge AS, Steinar Nordsveen og Jan Egil Aassveen, begge transportkonsulenter og trafikklærere fra Transportkompetanse avdeling T.K Trafikkskole. Foto: Fredrik Saugstad
Per Bruun, sales manager Renault Trucks, Jan-Erik Pedersen, Dynafleet Product Manager i Volvo Norge AS, Steinar Nordsveen og Jan Egil Aassveen, begge transportkonsulenter og trafikklærere fra Transportkompetanse avdeling T.K Trafikkskole. Foto: Fredrik Saugstad