Bauma 2016:

Cats nye korthekk hjulgraver

Cat M315F kan snart bestilles og de første maskinene kommer mot slutten av året

Cat M315F. Ja det står 20 km/t på den, men det er kun her i Tyskland. Maskinen klarer 35 km/t.
Cat M315F. Ja det står 20 km/t på den, men det er kun her i Tyskland. Maskinen klarer 35 km/t. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Cat M315F er snart klar for bestilling forklarer Espen Paulseth i Pon Equipment.

Dette er første gang vi får se den i levende live. Og den skapte også en del oppmerksomhet her på Bauma.

Den skal klare å levere samme effekt og nytte som den konvensjonelle maskinen, Cat 314F.

Cat-tilt

Caterpillars ide er å levere maskinen ferdig spekket med utstyr fra fabrikk som Cat auto Connect (Cats svar på Oil Quick), Svab-spaker, integrert smøresystem, sidekamera med vidvinkel, høydejusterbart ratt og ikke minst tiltrotator fra Cat.

Cat har nemlig laget en egen tiltrotator basert på iIndexator.

Veiknapp

Den kommer også med en egen "veiknapp" som låser maskinen i kjøremodus når den skal kjøres langs vei.

AnleggsMagasinet vil ha mer om maskinen i kommende nummer.

Vidvinkel kamera sørger for å følge med på høyre side av maskinen.
Vidvinkel kamera sørger for å følge med på høyre side av maskinen. Foto: Fredrik Saugstad
Ryggekamera pent kombinert og beskyttet over loddet.
Ryggekamera pent kombinert og beskyttet over loddet. Foto: Fredrik Saugstad
Cat har laget en egen tiltrotator, basert på Indexator. Den er lettere enn en vanlig tilt i denne klassen.
Cat har laget en egen tiltrotator, basert på Indexator. Den er lettere enn en vanlig tilt i denne klassen. Foto: Fredrik Saugstad

Cat med egen jernbanemaskin

Cat viste for første gang en prototype på en "inhouse" banemaskin med dobbel hytte.

Det er første gang den vises i verden.

Maskinen har to transmisjoner og har drift foran og bak.

Som et lokomotiv

Den veier 23,5 tonn og er begrenset til 20 kilometer i timen.

Men partytrikset er kanskje at den kan trekke hele 600.000 tonn.

Dobbel kabin er et vanlig syn i Europa allerede. Nå har Cat laget sin egen prototype.
Dobbel kabin er et vanlig syn i Europa allerede. Nå har Cat laget sin egen prototype. Foto: Fredrik Saugstad
Går på skinner med drift både foran og bak. Legg merke til "toglysene" som er et av kravene i mange markeder.
Går på skinner med drift både foran og bak. Legg merke til "toglysene" som er et av kravene i mange markeder. Foto: Fredrik Saugstad