Condotte har fått konkursbeskyttelse

Har to av de fem totalkontraktene for bygging av Follobaneprosjektet

Her utføres hydraulisk splitting av en Condotte-maskin tidligere i prosjektet. Foto: Bane NOR

Her utføres hydraulisk splitting av en Condotte-maskin tidligere i prosjektet. Foto: Bane NOR

Publisert Oppdatert

Likviditetsutfordringene selskapet opplever er så store at Condotte valgte å begjære konkursbeskyttelse for retten i Roma den 8. januar 2018. Beskyttelsen har virkning frem til 18. mai i år.

Det vil si at domstolene utøver kontroll over Condotte på en slik måte at leverandører og andre skal være sikret oppgjør for alle leveranser og arbeid som utføres etter 8. januar 2018.

De to kontraktene, EPC D&B (innerste del av tunnelen mot Oslo sentrum) og kontrakten EPC Civil Oslo S (Innføring til Oslo S), har til sammen en verdi på omtrent tre milliarder kroner.

Manglende betaling til norske UEer

Manglende utbetalinger til deler av virksomheten skapte uheldige ringvirkninger også for underentreprenører her i Norge sommeren 2017. Bane NOR har etter dette arbeidet aktivt for å unngå negative effekter for Condottes underleverandører i Norge.

100 underleverandører

Det er i størrelsesordenen 100 underleverandører som jobber med Condotte på Follobaneprosjektet og de er i varierende grad påvirket av situasjonen.

Den 16. januar forklarte prosjektdirektør Per David Borenstein at det var lavere aktivitetsnivå enn vanlig på anlegget som følge av situasjonen.

- Det vil trolig bli enkelte konsekvenser av dette, men det er for tidlig å si hvor store og hvilke konsekvenser det kan føre til. Bane NOR beklager at underleverandørene, som gjør et godt arbeid med Follobaneprosjektet, nå opplever usikkerhet rundt betaling fra totalentreprenøren som de har kontrakt med, avslutter Borenstein.

Abonner på AnleggsMagasinet her.