Bompengene er ikke bærekraftig

Dagens vegfinansiering er ikke bærekraftig, og næringslivet bærer en stadig større andel av brukerfinansieringen, viser ny rapport.

Her får transportøren en regning på 166 kroner for en enkelt passsering, at så stor andel av finansieringen må bæres av næringslivet er ikke bærekraftig mener Langeland.
Her får transportøren en regning på 166 kroner for en enkelt passsering, at så stor andel av finansieringen må bæres av næringslivet er ikke bærekraftig mener Langeland. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Rapporten «På ville veger – om avgifter, insentiver og finansiering i vegsektoren» er laget av Vista Analyse, og kommenteres slik av avdelingsdirektør i NHO, Per Øyvind Langeland:

‒ Staten har gjort seg avhengig av bompenger i vegfinansieringen, og derfor må alle kjøretøyer betale bompenger for å sikre at prosjektene blir realisert.

BEKYMRING

Langeland sier rapporten ble bestilt ut fra en bekymring for finansieringen av norsk vegutbygging:

‒ Det var en stor entusiasme i næringslivet da Nasjonal Transportplan ble vedtatt med en total ramme på om lag tusen milliarder kroner og med mange viktige prosjekter, blant annet E39.

Bortfallet av bompengeinntekter fra elbiler skaper problemer for finansieringen av blant annet Rogfast, sier Per Øyvind Langeland i NHO.
Bortfallet av bompengeinntekter fra elbiler skaper problemer for finansieringen av blant annet Rogfast, sier Per Øyvind Langeland i NHO. Foto: Moment Studio/NHO

‒ Men vi har vært opptatt av at finansieringen av alle milliardene ikke blir satt i spill. At vi må betale en viss andel bompenger er akseptabelt, men at alt veltes over på næringslivet er neppe i tråd med Stortingets vilje, mener NHOs Langeland.

SKAPER PROBLEMER

Personbilene er på full fart over til batteri og hybrid. Varetransporten vil gå gradvis over til biodiesel og andre klimavennlige løsninger.

‒ Dette er en god utvikling, men bortfallet av bompengeinntekter fra elbiler skaper problemer for finansieringen av blant annet Rogfast. Om noen år må også el-biler og varetransport på biodiesel betale vanlige satser.

Finansiering av blant annet Rogfast og ferjefri E39 kan får problemer som følge av bortfall av bompengeintekter.
Finansiering av blant annet Rogfast og ferjefri E39 kan får problemer som følge av bortfall av bompengeintekter. Foto: vegvsen / Baezeni

Det er den eneste realistiske muligheten for å finansiere vegene som er prioritert i NTP, sier Langeland.

Abonner på AnleggsMagasinet