Nå er Follobanen ferdig drevet

Boringen av Nordens lengste jernbanetunnel ble avsluttet på tirsdag.

Gjennomslag for tunnelboremaskinene ved Ski med tilskuere.
Gjennomslag for tunnelboremaskinene ved Ski med tilskuere. Foto: Bane NOR
Publisert

De to siste av Follobanens fire 150 meter lange tunnelboremaskiner, brøt gjennom fjellet på Kvakestad i Ski tirsdag 26. februar i 14-tiden.

Dermed er boringen av det som er Nordens lengste jernbanetunnel avsluttet.

Tunnelboringen ble startet opp av statsminister Erna Solberg og daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen 5. september 2016.

De to første gigant-maskinene hadde dobbelt gjennomslag inne i en fjellhall i Ekebergåsen i september 2018.

Gjennom disse tunnelløpene skal tog kjøre i opp til 250 km i timen. Før det kan skje gjenstår viktig jernbaneteknisk arbeid, som er startet opp.
Gjennom disse tunnelløpene skal tog kjøre i opp til 250 km i timen. Før det kan skje gjenstår viktig jernbaneteknisk arbeid, som er startet opp. Foto: Bane NOR

36 km til sammen

Til sammen nær 20 km av den 22 km lange Follobanen er tunnel. Bane NOR har, for første gang i lang tunnel, valgt å legge sporene i to atskilte løp. Derfor er det til sammen produsert 36 km boret tunnel. I tillegg er deler av tunnelanlegget produsert ved sprengning og splitting av berg.

18.000 x 4 arbeidstimer

Inne i fjellet mellom Oslo sentrum og Ski har tunnelarbeidere stått på hver dag, unntatt søndager, i fire skift døgnet rundt. Det har gått med ca. 18 000 arbeidstimer i hver av de fire tunnelboremaskinene. På det meste har 1000 personer deltatt i produksjonen på Åsland anleggsområde og nede i anlegget. 112 tunnelarbeidere har stått for produksjonen med de to maskinene som kom i mål 26. februar, mens 24 har jobbet med vedlikehold.

TBM-retur

Deler av tunnelboremaskinene, hver på 2400 tonn, fraktes nå tilbake til Herrenknecht i Tyskland, der de ble spesiallaget for Bane NOR.

Fakta Follobanen og TBM-prosjektet:

226 entreprenører og underentreprenører er involvert i Follobaneprosjektet

Over 2000 arbeidstakere deltar i Follobaneprosjektet, i tillegg til Bane NORs byggherreorganisasjon.

Hovedentreprenør for TBM-prosjektet er Acciona Ghella (AGJV). AGJV har 18 underleverandører, hvorav AF Gruppen er den største, i tillegg til blant andre Turboconstroi, Copuno, Herrenknecht, Actyon, Elecnor, Hæhre, Peab og Mammoet.

Acciona Ghella og deres underleverandører teller nå om lag 565 personer

Når det gjelder nasjonalitet er de største gruppene i tunnelproduksjonen fra Spania, Portugal, Italia og Norge.

På det meste har 1000 arbeidstakere daglig gått inn og ut av anleggsporten på Åsland.