anleggsveteran:

Moelvdumperen

Volvo Boxer 350 med dumperhenger fra Moelven Brug

Statens Vegvesen brukte mye traktordumpere til å frakte stein og tyngre masse før de rammestyrte dumperne gjorde sitt inntog tidlig på 70-tallet.
Statens Vegvesen brukte mye traktordumpere til å frakte stein og tyngre masse før de rammestyrte dumperne gjorde sitt inntog tidlig på 70-tallet. Foto: Mass Haugen/Norsk Vegmuseum
Publisert Oppdatert

Før de rammestyrte dumperne kom, var det vanlig å bruke traktorer med dumperhenger til tyngre lastoppdrag.

En BM-Volvo Boxer 350 med henger var i bruk i Horten kommune på 70-tallet.

En av dem som kjørte traktordumperen var Svein Tønnessen fra Horten, som husker den godt. Han forteller i et intervju med Anleggsmagasinet at det var parkvesenet i Borre kommune som brukte den.

Tønnessen hadde fast sommerjobb parkvesenet i flere år i sin ungdom og har kjørt den mye i årene fra 1976 til 1983.

- Den ble først leid av en gårdbruker for transport av stein. Vi hadde noen tilhengere og lastebiler, men mange av dem tålte ikke de tunge lastene med stein, forteller han.

Rundt 1975 ble den kjøpt inn av kommunen. Traktordumperen hadde svært god lastekapasitet og kunne ta totalt ti tonn i hvert lass.

- Vi lastet den nok vel så det, men den er veldig solid bygd i kassa og tålte mye juling, forteller han.

I dag står traktordumperen fra Borre på Norsk Vegmuseum ved Hunderfossen
I dag står traktordumperen fra Borre på Norsk Vegmuseum ved Hunderfossen Foto: Mass Haugen/Norsk Vegmuseum

Begrenset framkommelighet

Et problem med traktordumperen var framkommeligheten

- Den var veldig anvendelig så lenge det ikke var vått i grunnen, legger han til.

Traktordumperen trekker bare på den ene traktorakslingen fordi traktoren bare har tohjulsdrift.

Tønnessen forteller at det var mulig å bedre framkommeligheten ved å løfte opp draget slik at hele fronten løftet seg. Traktoren er nemlig forsynt med trepunktshydraulikk som kunne utnyttes på denne måten.

- Da måtte vi styre den nesten bare med pedalene, forteller han.

Totalt har det blitt fraktet ganske mye stein med traktordumperen som i dag står på Norsk Vegmuseum på Hunderfossen.

Steinen ble blant annet brukt til å fylle ut moloer ved en campingplass i området. I tillegg ble den brukt til etableringen av Borre idrettspark og til opparbeidelse av flere parkanlegg i kommunen.

- Den ble brukt i flere omganger og ble værende i kommunen i mange år. Traktordumperen var gammel allerede den gangen, sier han.

Hvor lenge den var i bruk av kommunen, vet han ikke, men den var i kommunens eie helt til den ble gitt som gave til Norsk Vegmuseum i 1995.

Moelvdumperen

I dag står traktordumperen fra Borre på Norsk Vegmuseum ved Hunderfossen.
I dag står traktordumperen fra Borre på Norsk Vegmuseum ved Hunderfossen. Foto: Foto: Mass Haugen/Norsk Vegmuseum

Norsk Vegmuseum opplyser at dumperhengeren er bygd ved Moelven Brug på Moelv i Ringsaker kommune.

Den gikk også under navnet Moelvdumperen og i Statens Vegvesen var traktordumpere av denne typen ganske vanlige før de rammestyrte dumperne kom rundt 1970.

Traktordumperne fra Moelven Brug var på mange måter forløpere for den rammestyrte norske Moxy-dumperen som kom i 1970.

Dumperhengeren er 790 cm lang og har kun en aksling og var ment som en “semi” til traktor.

Høsten 2005 ble den rengjort ved Norsk Vegmuseum og konservert med vedlikeholdsolje. Motor og gir fikk syrefri olje
Høsten 2005 ble den rengjort ved Norsk Vegmuseum og konservert med vedlikeholdsolje. Motor og gir fikk syrefri olje Foto: Mass Haugen/Norsk Vegmuseum

Traktoren er av typen BM-Volvo Boxer 350 som er bygd ved Bolinder Munktells fabrikker i Eskilstuna i Sverige. Museet antar at den har blitt bygd rundt 1964, men vet ikke det sikkert. Traktoren har Motoren er en BM 1113, tresylindret firetakts dieselmotor med 56 hestekrefters ytelse. Girkassen har totalt ti gir fremover og gir bakover. Maskinen er i original stand og har så vidt vites ikke blir restaurert. .

Ifølge svensk Wikipedia ble disse modellene bygd av Bolinder Munktell AB i årene 1959 til 1967 i totalt 28 039 eksemplarer. Modellen var faktisk den det svenske selskapet bygde flest av. Boxer-modellen ble et høyt skattet arbeidsredskap som ble brukt både i skogbruk og landbruk i Sverige.