Produkt: Volvos Density Direct

Den hellige gralen innen intelligent kompaktering?

Volvo blir først ut når de nå lanserer sanntids tetthetskartlegging for kompaktering av asfalt.

Med en 10-tommers berøringsskjerm kan man holde oversikt over overfarter, temperaturer og  se tetthetsgraden i asfalten. Dataene kan linkes til GPS.
Med en 10-tommers berøringsskjerm kan man holde oversikt over overfarter, temperaturer og se tetthetsgraden i asfalten. Dataene kan linkes til GPS.
Publisert Oppdatert

Tetthetsberegning har blitt omtalt som den hellige gralen innen asfaltkompaktering, og det er anslått at de første som kommer opp med et bra system vil ta bransjen et steg videre. Det er store ord, og det skal sies at de kommer fra Volvo-systemet.

Volvo Construction avduket selv det første intelligente kompakteringssystemet med sanntids tetthetsdisplay for asfaltvalser under World of Asphalt show i Baltimore tidligere i vår.

Systemet har fått navnet Density Direct. Det er et Android-basert system som bruker en 10-tommers berøringsskjerm, og dermed burde være et kjent brukersnitt for de fleste som har brukt en smarttelefon eller et nettbrett.

Density Direct vil etter hvert komme på asfaltvalsen DD105 som ble vist på Vei og Anlegg. Systemet sannsynligvis vil komme til Norge i begynnelsen av 2016, opplyser David Kristianslund, markedssjef i Volvo Construction Norge.
Density Direct vil etter hvert komme på asfaltvalsen DD105 som ble vist på Vei og Anlegg. Systemet sannsynligvis vil komme til Norge i begynnelsen av 2016, opplyser David Kristianslund, markedssjef i Volvo Construction Norge.

Luftrommet i asfalten

Programmet viser et kart med fargekoder i tillegg til numerisk kartlegging av tetthet, antall passeringer og temperatur. I følge Volvo CE skal tetthetskalkuleringene være svært nøyaktige når systemet er fullt kalibrert.

Først lansert for asfaltvalser i det nordamerikanske markedet. Her ser vi en DD110B og en DD140B.
Først lansert for asfaltvalser i det nordamerikanske markedet. Her ser vi en DD110B og en DD140B.

En sensor som måler hastigheten på trommelen sammen med Volvos egen algoritme, gjør det mulig å få frem en tetthetskalkulering basert på luftrommet i asfalten. Systemet måler altså ikke hardheten som andre systemer, men tettheten. Utviklingen av systemet har pågått i 10 år og er et resultat av et samarbeid mellom Volvo CE, Federal Highway Administration og University of Oklahoma.

Programmet viser et kart med fargekoder i tillegg til numerisk kartlegging av tetthet, antall passeringer og temperatur.

For asfaltvalser vil man da kunne velge mellom to systemer, Volvos Intelligent Compaction (IC) med og uten Density Direct. Det blir tilgjengelig fra fjerde kvartal på valsene DD110, DD120 og DD140. Her i Norge vil det være en helt ny modell vi får se det på.