Denne er på vei til Bergen

JV Skanska Strabag og Jernbaneverket var i slutten av mai på Herrenknechts fabrikk i Schwanau og overtok offisielt tunnelboremaskinen (TBM) som skal bore nye Ulriken tunnel i Bergen.

Den høytidelige overtakelsen onsdag 27. mai var kombinert med en omvisning på fabrikken og inspeksjon av selve boremaskinen. Nå venter demontering av maskinen før den sendes i deler til Bergen. Foto: Herrenknechts

Den høytidelige overtakelsen onsdag 27. mai var kombinert med en omvisning på fabrikken og inspeksjon av selve boremaskinen. Nå venter demontering av maskinen før den sendes i deler til Bergen. Foto: Herrenknechts

Opprettet

- Vi gleder oss nå til å få maskinen til Bergen og komme i gang med boringen av Norges første jernbanetunnel som benytter TBM-teknologi.
Stine BIlebrekke Undrum, prosjektdirektør Jernbaneverket.

Den høytidelige overtakelsen mot slutten av mai var kombinert med en omvisning på fabrikken og inspeksjon av selve boremaskinen. Nå venter demontering av maskinen før den sendes i deler til Bergen.

Største enkeltdel veier hele 171 tonn. Maskinen ankommer med skip til havnen i Bergen og fraktes videre på bil til Arna der angrepspunktet for boringen er. 
 

Tre måneders montering
Transporten skjer i slutten av august, og så blir det en 3 måneders monteringsperiode på anlegget før maskinen kan starte arbeidet med å bore de 7 kilometerne inn til Bergen sentrum.

Tunnelboremaskinen skal monteres på en 60 x 5 meter betongplate som støpes i området foran den nye tunnelåpningen.

Største TBM noensinne i Norge

Foto: Herrenknechts

Foto: Herrenknechts