Denne Volvoen ruller veldig

Nåja, kan man egentlig kalle TL6 en Volvo? Kundene er ikke helt vanlige, de heller….

Publisert Oppdatert
Vindkraftselskapet Vestas har investert fem millioner kroner for å skaffe seg denne beltebilen.
Vindkraftselskapet Vestas har investert fem millioner kroner for å skaffe seg denne beltebilen.

De kan riktignok levere påbygg som kran eller med fast flak, men det er beltebiler som er spesialiteten til svenske Scandinavian Terrain Vehicles.

Siden oppstarten i 1996 har de levert ferdige beltedrevne kjøretøyer eller bygd om eksisterende beltevogner med leveranser over hele verden.

Dersom du planlegger en polekspedisjon, er det hit du bør ringe. Men tro ikke du er spesiell - bedriften har levert utstyr til mange slike ekspedisjoner allerede.

Med Cummins-motor og Volvo Crew-hytte har de levert flere kjøretøyer under navnet TL6.

 

Video.

Ikke typiske transportører

Med lavt marktrykk er det først og fremst i terrenget den kommer til sin rett. En typisk kunde er veldig… utypisk. Blant annet har de levert til brasilianske polarforskere og til fyrstedømmet Monaco der beltebilene blir brukt ved brannslukking i terreng og ved jernbaneanlegg.

Men vi kan da oppleve disse kjøretøyene i mer hjemmelige strøk også. Kraftselskaper i Sverige og Danmark har bestilt flere eksemplarer av arten, så om du er på bærtur i skauen og hører en rumlelyd, bør du ikke nødvendigvis oppsøke psykiatrisk - det kan bare være en TL6 som tilter seg frem….

Bedriften er forhandler for Hiab og Palfinger, men det er liksom beltebilene som drar oppmerksomhet.
Bedriften er forhandler for Hiab og Palfinger, men det er liksom beltebilene som drar oppmerksomhet.