Der ingen kunne tru at nokon kunne snu

Vi vet det, vi har presentert Tatra flere ganger tidligere. Allikevel er det noe som fascinerer oss hver eneste gang vi ser den i action. Derfor tok vi med kamera og besøkte Tatra. Om de ikke kunne være så snille å ta en bitteliten tur for oss, please?

Tatra Norge AS er hjemmehørende i Korgen i Nordland. Den tsjekkiske lastebilen går like bra offroad som på asfalt.

Tatra Norge AS er hjemmehørende i Korgen i Nordland. Den tsjekkiske lastebilen går like bra offroad som på asfalt.

Opprettet
Det ser naturstridig ut. Men Tatra kommer frem. Så ble da også sjåfør og medeier i bedriften, Einar Gullesen, tidligere Norgesmester i rally cross - første gang han forsøkte.

Det ser naturstridig ut. Men Tatra kommer frem. Så ble da også sjåfør og medeier i bedriften, Einar Gullesen, tidligere Norgesmester i rally cross - første gang han forsøkte.

Og Tatra Norge stilte opp. Vi fant en sti inn i skogen som de kanskje kunne kjøre inn. Men neida. Det var for pinglete, synes de. Dermed lagde de like godt en liten vei selv, de.

Les også: Historien om hvordan Tatra Norge fikk agenturet.

- Vi lager faktisk vei på denne måten nå, forteller de. Den norske importøren er også entreprenør og lager ofte veier frem til blant annet hytter på fjellet.

- Tidligere lagde vi veien til hytta, men nå kjører vi helt frem og lager vei fra hytta istedet. Det sparer enormt med masse, forteller Tatra-folket før de tar en kort oppvisning.

Tatra garanterer faktisk at du kommer opp en 45 % stigning med fullt lass uten problemer.

- Det lukter ikke eksos etter en Tatra, det lukter nyslått skog, oppsummerte kollega Frode Tellevik etter forestillingen. Han har et poeng der.