Syv år siden de kunne tilby noe slikt

Endelig kan Toyota-importøren tilby varebil med firehjulstrekk igjen.

Dette er en av de første Proace 4x4 i Norge, den er så og si identisk med sine franske søsken, så her må det bli forhandlerpreferanser som avgjør.
Dette er en av de første Proace 4x4 i Norge, den er så og si identisk med sine franske søsken, så her må det bli forhandlerpreferanser som avgjør. Foto: Fredrik Sausgtad
Publisert Oppdatert

Proace 4x4 har omsider dukket opp i bestillingslistene og prislistene til Toyota Norge.

På (eksakt) samme måte som Peugeot Expert og Citroën Jumpy er det Dangel som bygger om bilene til firehjulstrekk.

Den joiner Toyotas 4x4-selskap med Landcruiser og Hilux.

Proace som varebil solgte i 1438 eksemplarer i 2018 og havnet på en 8.plass av varebilene.

Proace 4x4 tar over der Hiace 4x4 slapp, det blir ingen lett match.

Tar over for en legende

Toyota Hiace solgte totalt 112.557 biler fra 1974 til 2012.

På et godt år kunne Toyota registrere mellom 3000 og 4500 Hiace og mange av disse var med firehjulstrekk de siste årene.

Toyota regner med å selge rundt 200 Proace 4x4 i året.

Prisene er nå klare:

Proace 4x4 medium lengde Comfort: 469.600 kr

Proace 4x4 lang Comfort 487.000 kr

Merkostnaden på 4x4-ombygningen utgjør 95.600 kroner.

Sammenlignet med tvillingen Peugeot Expert Mester 4x4 koster Toyotaen 13.000 kroner mer, men Toyota har lagt til LED-lys i varerom, større hjul, gulv i varerom, mens Peugeot har comfort skillevegg.

Sammenlignet med VW Transporter Exclusive 4Motion 150 hk med manuell gearkasse, som har en pris på 509.900, koster Toyotaen 40.900 kroner mindre, hvor 39.000 er utstyrsforskjell.

Mangler automat

Men som alle vet, er det svææært ettertraktet med 4x4 kombinert med automat, noe ikke Dangel kan tilby enda, uansett om det står Toyota, Peugeot eller Citroën i grillen.

Lav påbyggervekt = høy nyttelast

Men på den positive siden utgjør påbyggervekten kun 90 kilo, fortelle Toyota, som gir en nyttelast på 1400 kilo.

Forskjellen på bakkestart med eller uten 4x4 koblet inn, er stor på glatta.
Forskjellen på bakkestart med eller uten 4x4 koblet inn, er stor på glatta. Foto: Fredrik Saugstad

Relativt sett begrenset

Dangel-ombyggingen utgjør et begrenset volum i de fleste markeder.

Dette er en modell hver enkelt importør tar stilling til om de skal ta inn. Toyota sentralt fører ikke modellen offisielt.

Toyota i Sveits, Østerrike og Nederland var først ute. Nå er Norge klare og deretter vil Finland sette i gang. Proace følger Toyota Norges service-opplegg, garantier og vedlikeholdsprogram.

Toyota Proace 4x4:

Kan veksle mellom 2WD og 4WD-eco

Fordelingskasse overfører moment ved hjulspinn

Påbyggervekt på 90 kilo

Nyttelast på 1400 kg

Bakkeklaring økt med 2 cm

Bakkeklaring økt med 4 cm som tilvalg blir tilgjengelig

Sperre bak finnes som tilvalg

Den kommer i L1 eller L2 med Comfort utstyrsmodus, foreløpig med topphengslet bakluke.

Den bruker samme manuelle gearkasse og gearutveksling som vanlige Proace, Expert og Jumpy.

Så mye enklere blir det ikke, enten 2WD Eco eller 4WD Eco.
Så mye enklere blir det ikke, enten 2WD Eco eller 4WD Eco. Foto: Fredrik Saugstad
Proace 4x4 kan nå bestilles av Toyota Norge.
Proace 4x4 kan nå bestilles av Toyota Norge. Foto: Fredrik Saugstad
Dangel-merkingen er synlig på sidene.
Dangel-merkingen er synlig på sidene. Foto: Fredrik Saugstad
Fin på glatta ja, men dette er ikke noe for dyp snø. Her satt Proace 4x4 seg fast, men kunne muligens ha klart det med sperre.
Fin på glatta ja, men dette er ikke noe for dyp snø. Her satt Proace 4x4 seg fast, men kunne muligens ha klart det med sperre. Foto: Fredrik Saugstad