Fem el-konverterte til Ragn-Sells

Før Pilot-E prosjektet så dagens lys var Nasta allerede i gang med en annen type elektrisk graver - og den kommer på Vei og Anlegg

Ragn-Sells vil ta i bruk fem ZX160LC-6 konvertert til elektrisk drift på sine anlegg rundt i landet. Foto: Nasta
Ragn-Sells vil ta i bruk fem ZX160LC-6 konvertert til elektrisk drift på sine anlegg rundt i landet. Foto: Nasta
Publisert Oppdatert

I skrivende stund er det like før RagnSells får den første av fem Hitachi ZX160LC-6 som Nasta SpesialProduksjon konverterer til elektrisk drift.

Maskin vil vises frem på Nastas stand på Vei og Anlegg.

- Vi vil også kunne gjøre tilsvarende el-konverteringer på andre Hitachimodeller, nye og brukte i fremtiden, understreker Jan Ivar Ibsen, leder for spesialproduksjonen i Larvik.

Kabel + batteri

Pilot e-prosjektet:

Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Oslo Omsorgsbygg, Bellona, Sintef Byggforsk, DiFi, Skanska, Siemens og Nasta. Prosjektmålet er å lage en utslippsfri gravemaskin på 30 tonn. Maskinen skal blant annet kunne fungere på byggeplasser i Oslo. Dette er utfordrende i seg selv, da det ikke er mange mega-watt med ledig strømkapasitet på byggeplasser i etablerte og tettbygde strøk. Målet er at en prototype skal stå klar i første halvår 2019.

Dieselmotor og dieseltank er fjernet, mens elektrisk motor og batteripakke er satt inn.

Maskinen er beregnet for hoveddrift med strøm fra nettet med tilkoblet kabel + et batteri som gjør at den også kan kjøre en kort periode uten nettstrøm. El.-motor, omformere og batteri er vannavkjølte. Alle andre funksjoner på maskinen fungerer som originalt.

Maskinen har kabeltilkobling på overvogn (etter kundens ønske), men kan også leveres med kabeltilkobling på undervogn.

Zero by Nasta

Dette er maskiner som er 100 % Nasta-ombygget og vi ønsker derfor å gi de utslippsfrie maskinene vårt eget merkenavn. Den første maskinen fra Nasta til Ragn-Sells ble da også den første som tok navnet ZERΩN - kort oppsummert; ZERO by Nasta.

Abonner på AnleggsMagasinet