vei og anlegg 2018:

Volvo Maskins største stand noensinne

4200 kvadratmeter med Norgespremierer og andre godbiter

Volvo Maskins stand inneholder det meste av hva Volvo CE kan by på, og det er ganske mye det. Foto: Fredrik Saugstad
Volvo Maskins stand inneholder det meste av hva Volvo CE kan by på, og det er ganske mye det. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert

Ingen Vei og Anleggsmesse uten Volvo Maskin vil nok mange påstå. I år blir det ekstra lett å få øye på landets største importør av anleggsmaskiner.

De er ikke lenger «nede i dumpa», men har flyttet opp på sletta hvor de har et godt jafs av utstillerarealet.

Tidenes største Volvo-stand blir på 4200 kvadratmeter.

Maskiner så langt øyet rekker... Det er ikke tull engang på årets Vei og Anlegg. Foto: Fredrik Saugstad
Maskiner så langt øyet rekker... Det er ikke tull engang på årets Vei og Anlegg. Foto: Fredrik Saugstad

Verdensnyhet

Volvo R70D for første gang i Norge. på bildet står en R60D, men den er relativt lik. Foto: Volvo CE
Volvo R70D for første gang i Norge. på bildet står en R60D, men den er relativt lik. Foto: Volvo CE

Med seg har de med Volvo CEs største rammestyrte dumper noensinne, A60H for første gang vises frem på en messe i Norge. I tillegg står den godt synlige verdensnyheten Volvo R70D der i tospann med Volvos største hjullaster L350H.

Volvo A60H blir godt synlig på Volvo Maskins stand. Foto: Fredrik Saugstad
Volvo A60H blir godt synlig på Volvo Maskins stand. Foto: Fredrik Saugstad
Volvo L350H. Foto: Volvo CE
Volvo L350H. Foto: Volvo CE

To andre Norges-premierer blir korthekkhjulgraveren Volvo EWR170E og korthekkbeltegraveren ECR355E. Begge to ble introdusert for pressen på sensommeren i 2017, noe vi omtalte i utgave nummer syv i fjor.

Nye EWR170E har CDC spakstyring, Smart View som gir fugepespektiv over maskinen på egen skjerm og den har bedre sikt til høyre i forhold til tidligere hjulgravere fra Volvo.

Etterlengtet arvtager

Korthekkmaskinen, ECR355E på 35 tonn vil med norske spesifikasjoner og utstyr havne et sted mellom 36 og 37 tonn. Mange har savnet denne maskinen etter at forgjengeren ECR305C gikk ut av Volvos program i 2014.

Nå er den tilbake med vesentlig større førerhus, Volvo-brandet Deutz-motor, mer presis og sterkere hydraulikk og den skal ifølge produsenten være 10 prosent mer effektiv enn forgjengeren.

Abonner på AnleggsMagasinet

For urbane strøk og veiprosjekter kanskje? Volvo EWR170E kan være interessant for mange norske kunder. Foto: Fredrik Saugstad
For urbane strøk og veiprosjekter kanskje? Volvo EWR170E kan være interessant for mange norske kunder. Foto: Fredrik Saugstad
Den tyngste korthekken til Volvo er tilbake. ECR355E blir for første gang vist frem i Norge under Vei og Anlegg. Foto: Volvo CE
Den tyngste korthekken til Volvo er tilbake. ECR355E blir for første gang vist frem i Norge under Vei og Anlegg. Foto: Volvo CE