Generer mer enn den bruker:

"Elbil" på 58 tonn

Ciment Vigier i Sveits har satt i drift verdens største batteridrevne tiptruck.

Maskinen er basert på en Komatsu HD 605-7, nå er den batteridrevet
Maskinen er basert på en Komatsu HD 605-7, nå er den batteridrevet Foto: Vigier Ciments
Publisert Oppdatert

Dumperen skal være verdens største elektriske tiptruck med nettovekt på 58 tonn og nyttelast på 65 tonn, noe som gir den en totalvekt på 123 metriske tonn.

Lynx har nettovekt på 58 tonn og nyttelast på 65 tonn
Lynx har nettovekt på 58 tonn og nyttelast på 65 tonn Foto: Vigier Ciments

Kalkstein

Vigier Ciment, den eldste sementprodusenten i Sveits, har satt i drift en fullelektrisk tiptruck for å transportere kalkstein og sedimentær stein i bruddet «La Tscharner» ved Péry i Bern Jura-fjellene ikke langt fra byen Bienne.

Fra starten kjører den uten last med sine 58 tonn opp bakken til lastepunktet
Fra starten kjører den uten last med sine 58 tonn opp bakken til lastepunktet Foto: Vigier Ciments

4,5 tonn med batterier

De har brukt det største batteriet som noensinne er installert i et elektrisk kjøretøy.

Batteriene er av typen lithium-nickel-mangan-kobolt og består av to blokker med en kapasitet på 600 kilowatt til sammen. De veier 4,5 tonn og er plassert der motoren og dieseltankene vanligvis er plassert. Et kjølesystem som bruker luft, glykol og vann, sørger for konstant temperatur på 25 grader celsius.

Drivline:

Drivlinja består av en synkron-motor (elektrisk vekselstrømmotor der rotoren er permanent magnetisert) med 634 kilwatt eller 862 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 9500 newtonmeter. Transmisjonen har to trinn med utveklsingene 1.1 og 1:3,55. Maks hastighet er 40 kilometer i timen og klatreevnen er oppgitt til 13 prosent med en hastighet på 11 kilometer i timen. For tipping av dumperkassa er det montert en separat hydraulisk motor på 163 hestekrefter eller 120 kilowatt. Den gir kraft til tippehydraulikken, bremsene og servostyringen. Siden dumperkassa ikke kan varmes av eksosgass, har man lagt inn et sterkt gummilag over stålflaten som gjør at steinmassene ikke setter seg fast.

Maskinen er basert på en Komatsu HD 605-7. Prosessen med å modifisere og transformere den til et batteridrevet kjøretøy, ble gjort av et arbeidsfelleskap «E-Mining AG».

Lynx

Den grønne dumperen, i dobbel forstand, har blitt døpt Lynx.

Hver dag I løpet av et åttetimers skift kjører den tre ganger en rute på tre kilometer med en høydeforskjell på 180 meter.

Positiv energibalanse

Fra starten kjører den uten last med sine 58 tonn opp bakken til lastepunktet, deretter ned igjen med 65 tonns nyttelast med steinmasser.

På vei ned fungerer den elektriske motoren som en generator som bruker bremseenergien til å lade opp de fire lithiumbatteriene.

Teoretisk er det ventet et overskudd med energi som vil bli ført tilbake til strømnettet. Da blir Lynxen et «Energy-plus-kjøretøy».

Avhengig av driften, er det beregnet at den vil spare rundt 50.000 liter diesel hvert år. I tillegg skal den sparer 130 tonn Co2-utslipp. Med disse besparelsene i tillegg til de lange serviceintervallene og lavere servicekostnader, finansierer Lynxen seg selv. Selskapet har planlagt å kjøre den i 12 år.

Les hele saken i AnleggsMagasinet Nr.8 2018

På vei ned fungerer den elektriske motoren som en generator som bruker bremseenergien til å lade opp de fire lithiumbatteriene
På vei ned fungerer den elektriske motoren som en generator som bruker bremseenergien til å lade opp de fire lithiumbatteriene Foto: Vigier Ciments

Spesialister innen kjøretøy og batterieksperter har jobbet med prosjektet fra 2016