miljø og driftsøkonomi:

Fremtiden er elektrisk

Og om det skorter på strømmen – er den i hvert fall dieselelektrisk

En Keestrack B4e og en H6e kjørt med avløftbar motorenhet. Foto: Fredheim Maskin

En Keestrack B4e og en H6e kjørt med avløftbar motorenhet. Foto: Fredheim Maskin

Publisert Oppdatert

Keestracks tankegang er nå å lage maskinene fullelektriske i utgangspunktet, men at kunden velger om han skal bruke det avtagbare gensettet som energikilde, eller om man kobler seg på strømnettet.

Omtrent halvparten av maskinporteføljen til Keestrack har nå dette oppsettet, altså dieselelektrisk hybrid, med muligheten til å kjøre det rent elektrisk.

På de store maskinene har samtlige elektrisk drivlinje allerede.

Så på spørsmål fra Zero eller Oslo kommune, om man kan levere CO2-frie anleggsmaskiner, så kan i hvert fall Fredheim Maskin svare ja.

Gensettet er løftet av en H4e for demonstrasjon hos Fredheim Maskin. Foto: Fredheim

Gensettet er løftet av en H4e for demonstrasjon hos Fredheim Maskin. Foto: Fredheim

Keestrack har nå beltet ut den ene nyheten etter den andre med denne løsningen, hvor motoren i tillegg er et avtakbart genset som står på maskinen.

– Avløftbar motorpakke er et løft for økonomien og miljøet, forklarer Per Fredheim i Fredheim Maskin.

Plug in - plug out: Per Olav Fredheim, daglig leder i 
Fredheim Maskin og Kees Hoogendoorn, eier og grunnlegger av Keestrack, viser ”elkontakten” som kan kobles til ”hvor 
som helst” – En Volvo, Scania, Cat, John 
Deere eller nettstrøm

Plug in - plug out: Per Olav Fredheim, daglig leder i Fredheim Maskin og Kees Hoogendoorn, eier og grunnlegger av Keestrack, viser ”elkontakten” som kan kobles til ”hvor som helst” – En Volvo, Scania, Cat, John Deere eller nettstrøm

I dag kan man velge om gensettet skal ha steg 3a eller steg 4-final.

Han mener det er en smart måte å forberede seg for fremtiden på. Ikke bare det at man kan kjøre på strøm, men at gensettet kan byttes ut til neste utslippsnorm, f.eks etter steg 5 kommer.

At Keestrack har byttet ut gearpumpene med diesel-elektrisk, utgjør en av de største forskjellene fra andre merker. Ja det er dyrere, men Fredheim er klar i sin sak på at det er bedre.

– Vi er ivrige på tekniske løsninger som kan spare diesel, i tillegg kan vi levere maskiner til CO2-frie anlegg.

Elektrisk kontra diesel

Ved at flere av komponentene blir byttet til elektrisk, oppnås bedre virkningsgrad sammenlignet med hydraulisk drift eller converter clutch.

Det er regnet ut at virkningsgraden til gearpumpe hydraulikk er 41 prosent, variabel pumpe hydraulikk er 53 prosent og elektrisk drift har 81,8 prosent virkningsgrad. Det skal gi opptil halvering av dieselforbruk. En dieselmotor har flere hundre roterende deler, en elektromotor har kun en roterende del og egner seg bedre som drift av knuseenhet i tøft miljø. Elektromotorer har to til tre ganger lengre levetid enn en dieselmotor i støvfylt miljø. Har man mulighet for å koble til nettstrøm vil maskinene produsere utslippsfritt i tillegg til at nettstrøm er billigere enn diesel. Energitapet reduseres ved at elektromotor har 97 prosent virkningsgrad og en dieselmotor har omtrent 45 prosent.

Den nye fullhybride R3e ble vist både på Intermat og på Vei og Anlegg, med Keestrack sitt nye design. 
Foto: Keestrack.

Den nye fullhybride R3e ble vist både på Intermat og på Vei og Anlegg, med Keestrack sitt nye design. Foto: Keestrack.

Mange fordeler

Fordelene med å kunne løfte av dieslmotoren eller gensettet er mange, som å plassere den lenger bort fra støvkilden.

Per Fredheim i Fredheim Maskin. Foto: Fredrik Saugstad

Per Fredheim i Fredheim Maskin. Foto: Fredrik Saugstad

Fredheim ser at mange motorfeil og hydrauliske feil skyldes urenheter i luft, diesel eller oljer. Moderne, avanserte og ømfintlige dieselmotorer får betraktelig lengre levetid på lang avstand fra konstante støvkilder og harde vibrasjoner som en steinknuser gir.

Selve operasjonen med å løfte av motoren gjøres på minutter ved hjelp av standariserte hurtigkoblinger på innfestning, kabler og løfteøyer for sikker løfting.

Fem til syv tonn

Motorpakka utgjør omtrent 10 prosent av maskinens vekt, det vil si fem til syv tonn, og det kan utnyttes for å få lavere transportvekt eller det kan være smart i forhold til vedlikehold.

Sammenkobling med flere maskiner øker effektiviteten kraftig ifølge både Fredheim og Keestrack. Foto: Fredheim

Sammenkobling med flere maskiner øker effektiviteten kraftig ifølge både Fredheim og Keestrack. Foto: Fredheim

Sammenkoblingen

Kombinasjonen elektrisk drift og at tre til fire maskinenheter kan kobles til en og samme motor gir opptil 50 % drivstoffbesparelse, ifølge Fredheim. Timeantallet reduseres betraktelig ved at en stor motor går 1.500 motortimer på et år , sammenlignet med at fire store motorer går 1.500 timer i løpet av et år, noe som da vil gi 6.000 motortimer.

«Abonner på AnleggsMagasinet