intermat 2018:

Oppgradert Doosan DA30 ADT

Bedre hytte, bedre førersete og fullhydraulisk framaksel

Nye farger, mer komfort og bedre ergonomi for føreren kan oppsummere den oppgraderte Doosan DA30. Foto: Fredrik Saugstad
Nye farger, mer komfort og bedre ergonomi for føreren kan oppsummere den oppgraderte Doosan DA30. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Doosan Construction Equipment presenterte en ny versjon av den rammestyrte dumperen DA30 i 30-tonns klassen under Intermat i Paris.

I tillegg til nytt farge-oppsett som skal matche andre store Doosan-maskiner bedre, er det særlig føreren som har stått i fokus denne gangen.

Fullhydraulisk framaksel

En fullhydraulisk framaksel, eller "hydro-gas self levelling system", skal gi bedre ytelse og støtdemping for høyere førerkomfort, særlig når maskinen kjøres uten last.

I tillegg skal føreren nyte godt av et Grammer Actimo XXL-førersete som standard.

Utstillingen av DA30 hinter en smule om fokuset på terrengegenskapene til Doosan-dumperne. Foto: Fredrik Saugstad
Utstillingen av DA30 hinter en smule om fokuset på terrengegenskapene til Doosan-dumperne. Foto: Fredrik Saugstad

Førerhytta har fått bedre ergonomi, med ny layout på dashbordet og materialvalg som skal være lettere å rengjøre, i tillegg har de fått på plass et nytt display.

Ny spak for enklere kontroll av retarder er på plass og et nytt mer presist bremsesystem med økt følsomhet og ytelse.

Enklere olje

Flere forbedringer er på plass i førerhytta på DA30. Foto: Fredrik Saugstad
Flere forbedringer er på plass i førerhytta på DA30. Foto: Fredrik Saugstad

Ifølge Doosan skal DA30 klare seg på lavere driftskostnader takket være færre servicepunkter og færre forskjellige oljetyper i drivlinja i tillegg til økte intervaller for oljeskift.

Motoriseringen sørges for av en Scania DC9 steg 4-motor med SCR og EGR, den yter 370 hestekrefter.

Abonner på AnleggsMagasinet

Fortsatt terrengkongen: Doosans "free-swinging rear tandem bogie" skal sørge for jevn fordeling av ekt til hvert hjul og skal garantere permanent 6-hjuls kontakt i vanskelig terreng. Foto: Fredrik Saugstad
Fortsatt terrengkongen: Doosans "free-swinging rear tandem bogie" skal sørge for jevn fordeling av ekt til hvert hjul og skal garantere permanent 6-hjuls kontakt i vanskelig terreng. Foto: Fredrik Saugstad