Dumperkonseptet

I 2008 startet Scania med ferdige dumperbiler fra fabrikk, nå utgjør de 75 prosent

Dumperkonseptet til Scania kom i 2008, nå utgjør det omtrent 75 prosent av anleggsbilsalget.

Dumperkonseptet til Scania kom i 2008, nå utgjør det omtrent 75 prosent av anleggsbilsalget. Foto: Fredrik Saugstad

Publisert Oppdatert
- Majoriteten av det vi selger er ferdig på fabrikk, forteller Mr. Anleggsbiler, Vidar Lehne i Norsk Scania.

- Majoriteten av det vi selger er ferdig på fabrikk, forteller Mr. Anleggsbiler, Vidar Lehne i Norsk Scania. Foto: Fredrik Saugstad

Dumperkonseptet til Scania har flere fordeler, ikke bare pris og leveringstid.

Født anleggsbil

Det at bilen er født som anleggsbil er en klar fordel i følge Vidar Lehne, segmentansvarlig anleggsbiler i Norsk Scania.

"Hele" bilen er å finne i en og samme delekatalog, da blir det lettere i forhold til deler og vedlikehold og det er langt lettere å planlegge byggetider.

Enklere

For kunden er det også et og samme sted man henvender seg i forhold til garantier.

Tre fjerdedeler

For Norsk Scania utgjør de fabrikkferdige anleggsbilene omtrent tre fjerdedeler av dumperbilsalget.

Og det er ingen hemmelighet at påbygget kommer fra Istrail (kassa og hjelperamma).

Bilene kommer med parabelfjæring, men kan leveres med alle motorer.

Fire forskjellige dumperkasser leveres som standard, 11,3 eller 11,8 kubikkmeter er to av valgene. 1,05 eller 1,10 meter høyde innvendig kasse er to andre alternativer.