Dumperløypa på Volvos anleggsdager:

Dumperløypa til Lars var så tøff at toppledelsen i Volvo godkjente den under tvil

- Noe av det mest ekstreme vi har bygget.

Godt over 40 prosents stigning med fullastede dumpere. Den ekstreme dumperløypa ble bygget for å demonstrere G-seriens terrengegenskaper med full last.

Godt over 40 prosents stigning med fullastede dumpere. Den ekstreme dumperløypa ble bygget for å demonstrere G-seriens terrengegenskaper med full last.

Publisert Oppdatert

Den første stigningen vi treffer på er på 25 prosent, men Volvo A45GFS-en klatrer villig opp med 45 tonn i kassa. Lars har tilbragt 14 dager på grustaket til Veidekke på Hovinmoen for å konstruere dumperløypa som er i bruk på Volvos Anleggsdager.

Løypespesialisten

Løypedesignet og konstruksjonen er det Lars Dahle som står for. Han vet hva han driver med, han er produktspesialist, demofører og opplæringsspesialist i Volvo Maskin.

Ekstremt

- Dette er noe av det mest ekstreme vi har bygget noen gang, når toppsjefene fra Sverige først så løypa synes de den var i det tøffeste laget. Men så fikk Gunnar Thorud (administrerende direktør) og David Kristianslund (markedsdirektøren) se den og de synes den var helt topp fordi den viste nettopp hva maskinene er gode for, sier Dahle.

Lars Dahle vet hva han driver med, han er produktspesialist, demofører og opplæringsspesialist i Volvo Maskin. 

Lars Dahle vet hva han driver med, han er produktspesialist, demofører og opplæringsspesialist i Volvo Maskin. 

Mellom to digre sandhauger kommer vi til en krapp sving og maskinen kommer akkurat gjennom med fult rattutslag. Den er laget for å vise at bakhjulene går i sporene til framhjulene, en av fordelene med rammestyrt dumper.

– Ikke alle tror vi klarer svingen med en så stor maskin, kommenterer han.

43 prosents stigning

Over 40 graders helling på vei ned igjen. Man må holde igjen og ikke ha noe særlig fart over kanten.

Over 40 graders helling på vei ned igjen. Man må holde igjen og ikke ha noe særlig fart over kanten.

Så kommer vi til den største haugen, en stigning på 43 prosent får Volvoen til å jobbe skikkelig. Hele frontvinduet blir fylt med himmel, og Lars forklarer at vi må styre etter en stor furu noen hundre meter borte. Vel oppe på platået ruller vi sakte mot kanten igjen, det er ofte det folk synes er mest ubehagelig.

Lars peker på et furutre i det fjerne for å ha noe å navigere etter i den bratte bakken.

Lars peker på et furutre i det fjerne for å ha noe å navigere etter i den bratte bakken.

– På kanten må man bremse helt ned, det går greit når selve traktordelen kjører over kanten, men når vogna kommer, er det mye krefter som dytter bakfra, sier han.

Displayet viser 41 prosents helling, vi ruller helt ned kjører tilbake til start hvor en rekke anleggsfolk står og venter i en slags taxikø. Vi har riktignok kjørt terrengløper tidligere med bratte bakker, men vi har ikke vært med på å kjøre rammestyrte dumpere med 45 tonn i kassa tidligere i en så tøff løype.