E39 Rogfast:

E39: Vegvesenets månelanding er i gang

E39 Rogfast ble satt i gang med den første salva i verdens lengste undersjøiske tunnel

Den første salva av mange på det første tverrslaget på Rogfast-prosjektet. Foto: Statens vegvesen
Den første salva av mange på det første tverrslaget på Rogfast-prosjektet. Foto: Statens vegvesen
Publisert

Forrige torsdag startet byggingen av verdens lengste og dypeste vegtunnel.

Rogfast blir Norges største veiprosjekt noen sinne. Tunnelen blir nærmere 27 kilometer lang, og det laveste punktet blir omtrent 390 meter under havoverflaten.

Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal, ordfører i Bokn kommune Tormod Våga, statssekretær i samferdselsdepartementet Knut Morten Johansen og regionvegsjef Helge Eidsnes holdt taler.

Prosjektet E39 Rogfast inneber kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel. Illustrasjon: Statens vegvesen
Prosjektet E39 Rogfast inneber kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel. Illustrasjon: Statens vegvesen

Rogfast er på mange måter vegvesenets månelanding, og derfor passet det kanskje godt at Bokn-ordfører Våga siterte Neil Armstrongs ord da han i 1969 satte sine bein på månen. - Thats one small step for a man and a giant leap for mankind.

Deretter talte alle tilstedeværende ned fra 10 til 0 før skytebas Åsmund Solstad fyrte av den aller første Rogfast-salven. Det første som skal bygges er et tverrslag.

– Det er en cirka to kilometer lang transporttunnel for tunnelmasse, som også skal brukes som ventilasjonssjakt. Det tar ett år å bygge den, og da vil vi være inne der hvor hovedtunnelen skal bygges, forklarte prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen til NRK.

Abonner på AnleggsMagasinet

Skytebas Åsmund Solstad fra Vassbak & Stol fyrte av den aller første Rogfast-salven. Foto: Statens vegvesen
Skytebas Åsmund Solstad fra Vassbak & Stol fyrte av den aller første Rogfast-salven. Foto: Statens vegvesen

Rogfast vil koste ca 17 milliarder kroner og vil stå ferdig i 2025 eller 2026.