23948sdkhjf

Åpnet etter brannen på Bjørnfjell

Onsdag 8. august ble et snøoverbygg av tre like sør for Bjørnfjell stasjon ødelagt av brann.

Det fortelles om en formidabel innsats for å få til gjenoppbyggingen av de jernbanetekniske anleggene, jobben ble avsluttet natt til mandag, ifølge en pressemelding fra Bane NOR.

- Det er med stor glede jeg konstaterer at strekningen var klar for togtrafikk kl. 03:30 natt til mandag. Arbeidet har vært omfattende, og det er gjort en fantastisk innsats av både våre egne ansatte og innleide ressurser, sier områdedirektør Thor Brækkan i Bane NOR.

- Jeg vil takke alle som har bidratt i arbeidet med å utbedre skadene etter brannen. Jeg er svært stolt over den jobben som er gjort, framholder Brækkan.

Gransker årsaken

Det var litt før klokka 11 på formiddagen onsdag at ble det meldt om røykutvikling fra det 350 meter lange «Tjuvoverbygget» like sør for Bjørnfjell stasjon, og da mannskaper kom fram til stedet var det full fyr.

Gassflasker

- Det hadde pågått fornyelses- og vedlikeholdsarbeid på strekningen, og derfor var gassflasker oppbevart inne i overbygget. På grunn av eksplosjonsfaren måtte mannskapene i første omgang holde seg på trygg avstand, og området rundt ble evakuert, opplyser Stein-Hugo Steffensen, som var fungerende områdedirektør i forrige uke.

–Tunnelen er overtent. Snøoverbygget har brent ned til grunnen. Trevirket er innsatt med kreosot, noe som medfører at røyken er giftig. Derfor ble også E10 stengt i en periode, forklarte operasjonsleder Bo Ivar Nilsson i Nordland politidistrikt til NRK.

Flere av gassflaskene skal ha sprengt og sikkerhetsavstanden ble satt til 1 kilometer.

Hytte brant ned

- I tillegg spredte brannen seg til en privat hytte, som dessverre brant ned til grunnen. Vi frykter også at andre hytter i nærheten har fått røykskader og er i kontakt med flere av hytteeierne, legger han til.

- Brannen var under kontroll onsdag ettermiddag, men fordi det fortsatte å ulme under takplatene jobbet Brannvesenet på stedet utover natta, forteller han.

Utover dagen på torsdag arbeidet Statens Havarikommisjon, Politiet og Bane NORs undersøkelses- og analyseenhet på stedet, samtidig med at planleggingen av utbedringsarbeidene startet for fullt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062